Zřízením regionálních leteckých tras se podpoří mobilita v Evropě a regionální rozvoj. Jasná pravidla, která byla dnes přijata, zaručují rovné zacházení s veřejnými a soukromými letišti a zabraňují tomu, aby letecké společnosti, jimž je podpora poskytována, byly vzhledem k ostatním společnostem neprávem zvýhodňovány. Tyto pokyny rovněž poskytují letištím a členským státům údaje o veřejném financování letišť.
Místopředseda Jacques Barrot, komisař odpovědný za dopravu, prohlásil: „Evropská komise chce podporovat rozvoj regionálních letišť a mobilitu občanů. Tato nová pravidla poskytují regionálním letištím právní jistotu, která je nezbytná pro jejich rozvoj a jejich vztahy s leteckými společnostmi a veřejnými orgány.“
Zesílení hospodářské soutěže na evropském leteckém trhu, zejména prostřednictvím vzniku nízkonákladových společností, přimělo mnohá letiště zvýšit aktivitu a podpořit některé společnosti k zahájení provozu na nových trasách. Díky tomuto vývoji je nabídka letecké dopravy bohatší a dostupnější pro všechny evropské občany. Hospodářská soutěž přispívá k regionálnímu hospodářskému rozvoji a ke snížení přetíženosti hlavních leteckých uzlů. Komise hodlá tento vývoj podpořit, přičemž bude dbát na rovné zacházení se všemi letištními operátory a všemi společnostmi, jakož i na řádné využívání veřejných zdrojů.
Nové pokyny stanoví spolehlivý právní rámec pro dohody mezi letišti a leteckými společnostmi. Pokyny byly upraveny na základě rozsáhlé konzultace, zejména s odvětvím a členskými státy. Nové pokyny poskytnou větší průhlednost a zabrání jakékoli diskriminaci v dohodách mezi regionálními letišti a leteckými společnostmi o podporách na zahájení činnosti. Zaručí úplnou rovnost zacházení s veřejnými a soukromými letišti.
Pokud se nějaké letiště nad rámec svého hospodářského zájmu rozhodne poskytovat letecké společnosti veřejné podpory, tyto podpory lze přijmout, slouží-li k rozdělení (ve výši 30 až 50 %) dodatečných nákladů na zřízení nové linky, jež zahrnují výdaje na marketing nebo poplatky za usazení na místě příslušných regionálních letišť. Podporované linky musejí v dané lhůtě prokázat svou životaschopnost. Proto se podpory musejí postupem času snižovat a jejich maximální doba trvání je tři roky (nebo pět let pro znevýhodněné nebo nejvzdálenější regiony).
Především jsou dotčena letiště, jejichž roční objem provozu je nižší než pět milionů cestujících. Komise bude nové pokyny používat ode dne jejich zveřejnění v Úředním věstníku.
Nové pokyny rovněž vyjasňují rámec veřejného financování letišť, zejména investice do letištní infrastruktury. Evropské odvětví letišť je již několik let stále více konkurenceschopnější, což přimělo Soudní dvůr, aby letiště obecně označil za hospodářské subjekty. Letištní infrastruktura je základem hospodářských činností letišť, v některých případech však přispívá k cílům regionálního hospodářského rozvoje, územního plánování a přístupnosti letecké dopravy. Pokyny upřesňují, jak se pravidla hospodářské soutěže vztahují na hospodářské činnosti letišť s ohledem na jejich případný obecný zájem.