Anketa se uskutečnila mezi 200 leteckými společnostmi. Celkem prodává elektronické letenky 70 aerolinií.
Většina firem podporuje elektronický prodej letenek, protože je levnější než prodej klasických papírových letenek u přepážek. Současné vysoké ceny ropy, které zvyšují náklady na pohonné hmoty, však přinášejí obavy, že firmy budou muset omezit investice do technologií, jež by rozvoj těchto služeb urychlily.
SITA, která poskytuje technologie leteckým společnostem, dodala, že anketa také ukázala, že společnosti chtějí zrychlit svoji snahu nabídnout na palubách letadel připojení na internet či umožnit používání mobilních telefonů. Do konce roku 2007 by tyto služby rádo nabídlo na palubách svých letadel až 44 procent společností.
Vysoké ceny pohonných hmot v letošním roce zhatily naděje aerolinií na zisky, i když zavedením palivových příplatků k letenkám mohou firmy část těchto nákladů převést na cestující. Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA) očekává, že celková ztráta v odvětví letecké přepravy se v letošním roce kvůli drahé ropě zvýší na šest miliard dolarů z loňských 4,8 miliardy dolarů.
Nejvíce k této částce přispějí americké společnosti. Ty odhadují, že by se jejich ztráta mohla vyšplhat až na deset miliard USD. Proto se americká Asociace letecké dopravy rozhodla, že příští týden požádá Kongres o roční osvobození od daně na pohonné hmoty, čímž by firmy ušetřily až 600 milionů USD.
Problémy amerických aerolinií se začínají promítat i do jejich výdajů na informační technologie. Zatímco v loňském roce severoamerické letecké společnosti investovaly do IT v průměru 1,9 procenta svých příjmů, letos to je pouze 1,4 procenta. Naopak letecké společnosti z asijsko-pacifické oblasti hodlají do informačních technologií investovat dvě procenta příjmů.
Přesto jsou americké společnosti v IT stále daleko před svými konkurenty. Až 67 procent severoamerických společností nabízí cestujícím možnost objednat a obdržet letenku prostřednictvím mobilního telefonu nebo PDA a osobně si ji vytisknout. Stejnou službu je schopno nabídnout pouze 17 procent firem v Evropě.
Některé aerolinie sice v současnosti prožívají těžké časy, přesto se očekává další rozkvět poptávky po letecké přepravě, hlavně díky nízkonákladovým leteckým společnostem. V Evropě by se letecká přeprava měla do roku 2020 zdvojnásobit. Podle analytiků tento nárůst donutí odvětví přijmout technologie, které urychlí odbavení cestujících. Mezi ty by mohly patři check-in kiosky, kde budou moci cestující získat letenky od jakékoli letecké společnosti, a nebudou se tak muset potulovat po letišti a hledat, kde se zaregistrovat.
České aerolinie chtějí podle viceprezidenta pro marketing Bohuslava Šantrůčka letos prodat přes internet letenky za 1,2 miliardy korun. Meziročně by to byl nárůst o 120 procent. Prodej přes internet tvoří asi pět procent z celkového počtu letenek ČSA.
České aerolinie jsou podle Šantrůčka v prodeji přes internet zhruba na úrovni svých evropských aliančních partnerů ve SkyTeamu. Air France a KLM totiž prodají zhruba čtyři až pět procent letenek přes internet. V Evropě jsou lídry internetového prodeje Britové. British Airways prodávají 20 až 30 procent letenek přes internet.
ČSA chtějí podíl prodeje elektronických letenek nadále zvyšovat. Náklady na vystavení a doručení klasické papírové letenky totiž činí řádově 28 USD, elektronická letenka ale stojí dopravce, a tedy i cestujícího, o devět až deset dolarů méně.
V letošním roce chtějí ČSA investovat do budování IT infrastruktury 350 milionů korun. S nabídkou připojení na internet či možnosti telefonování z mobilních telefonů na palubách letadel však zatím nepočítají.