Ve včerejším článku s názvem „Růst cen benzínu nutí k zamyšlení“ jsme se zabývali růstem cen benzínu, navýšení příjmu (díky vyšším cenám) do státního rozpočtu a pozornosti neušel ani pohled do budoucnosti z této oblasti. Zajímavý je také postoj Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který je zde nastíněn.
Minimální sazby v Evropě
Evropská unie stanovuje minimální sazbu pro daň z přidané hodnoty i pro spotřební daň. Z pohonných hmot se musí platit obě tyto daně. U DPH se jedná o patnácti procentní základní sazbu. Spotřební daň je stanovena, dle Směrnice 2003/96/EEC:
-
u benzínu na 359 EUR/1000 l a
-
u nafty na 302 EUR/1000 l.
V porovnání s ostatními zeměmi patřící do Evropské unie patří Česká republika na sedmé místo ve výši zdanění benzínu a na třinácté ve zdanění nafty. Sazby si můžete porovnat v následující tabulce:
Země | Benzín | Země | Nafta |
---|---|---|---|
Velká Británie | 726,39 | Velká Británie | 770,97 |
Německo | 669,80 | Francie | 416,90 |
nizozemí | 668,10 | Itálie | 413,00 |
Finsko | 614,10 | Dánsko | 405,09 |
Francie | 589,20 | Švédsko | 403,71 |
Belgie | 564,18 | Irsko | 368,05 |
Itálie | 564,00 | Nizozemí | 364,91 |
Portugalsko | 522,60 | Finsko | 361,82 |
Dánsko | 509,25 | Belgie | 357,78 |
Irsko | 442,68 | Maďarsko | 345,18 |
Lucembursko | 442,09 | Slovensko | 340,72 |
Maďarsko | 420,30 | Polsko | 317,00 |
Rakousko | 417,00 | Česká republika | 314,69 |
Slovinsko | 406,30 | Slovinsko | 308,29 |
Španělsko | 395,69 | rakousko | 302,00 |
Slovensko | 386,77 | Španělsko | 293,86 |
Polsko | 377,00 | Lucembursko | 265,35 |
Švédsko | 375,47 | Portugalsko | 260,06 |
Česká republika | 374,47 | Německo | 255,60 |
Malta | 309,73 | Kypr | 248,48 |
Kypr | 303,74 | Lotyšsko | 245,69 |
Řecko | 296,00 | Malta | 245,46 |
Lotyšsko | 287,64 | Estonsko | 245,42 |
Estonsko | 287,54 | Litva | 245,22 |
Litva | 287,01 | Řecko | 245,00 |
Minimální úroveň zdanění podle Směrnice 2003/96/EEC. Údaje jsou uvedeny v EUR/1000 l.
Státní fond dopravní infrastruktury
Do státního fondu dopravní infrastruktury se přispívá mimo jiné z výnosů ze silniční daně, ale také z výnosu spotřební daně z minerálních olejů (jedná se o 9,1%). Při snížení výnosu spotřební daně by se tak snížil i příjem do SFDI na budování dopravní infrastruktury.
DPH
Další daň, která se platí z pohonných hmot, je daň z přidané hodnoty. Jak již bylo napsáno výše, stanovuje Šestá směrnice (v rámci harmonizace EU) výši standardní sazby, která činní 15%. Veškeré nižší sazby se považují za sazby snížené a ty je možné uplatnit pouze na vyjmenované druhy zboží a služeb ve Směrnici, popř. na sjednané výjimky. Vzhledem k uvedenému faktu není možné zavést další sazbu, která by byla pod úrovní nynějších 19% jen pro pohonné hmoty. O snížení základní sazby se, dle tiskové zprávy Ministerstva financí ČR, v této chvíli neuvažuje.
V následující tabulce uvádíme možné dopady snížení sazeb na veřejné rozpočty dle MF ČR:
Snížení sazeb u benzinu a nafty | Spotřební daň | DPH |
---|---|---|
2 Kč | -13 mld. Kč | -0,6 mld. Kč |
3 Kč | -20 mld. Kč | -0,8 mld. Kč |
5 Kč | -33 mld. Kč | -1,5 mld. Kč |
Jaké byly výnosy spotřebních daní z minerálních olejů v letech 2000 – 2004?
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | |
---|---|---|---|---|---|
Benzin | 24,381 | 27,210 | 27,107 | 28,497 | 36,600 |
Motorová nafta a bionafta | 20,636 | 24,125 | 25,428 | 28,018 | 27,786 |
Ostatní | 1,302 | 1,533 | 1,476 | 0,577 | 0,775 |
Celkem | 46,319 | 52,011 | 54,011 | 57,092 | 65,161 |
Zdroj: TIsková zpráva Ministerstva financí ČR