"Měli bychom plánovat budování nových letišť, ale také se snažit lépe využít současné kapacity," uvedl unijní komisař pro dopravu Jacques Barrot.
Velký "provoz" na evropském nebi způsobuje stále častější zpoždění některých letů a chronický nedostatek volných přistávacích drah a kapacit terminálů. To má prý navíc negativní důsledky pro konkurenceschopnost evropských aerolinek.
Nedávná studie ukázala, že pokud by zájem o leteckou dopravu rostl stejným tempem jako dosud, nastaly by vážné problémy již kolem roku 2025. Přes 60 letišť v EU by bylo přeplněných a dvacítka největších evropských letišť by byla zaplněná osm až deset hodin denně. Poptávka by byla odhadem dvaapůlkrát vyšší než dnes a přibližně 3,7 milionu letů by se vůbec nemohlo uskutečnit.
Komise již zkoumá možná řešení a letištím, aerolinkám a dalším zúčastněným stranám adresovala žádost o konzultace. Doporučuje zavádět nové technologie, efektivnější řízení letového provozu a lépe využívat volné kapacity.
V Praze byla na začátku září do provozu uvedena nová část letiště Ruzyně, která má pomoci lépe zvládat nápor cestujících. Ruzyně je přetížena již druhým rokem. Loni odbavila 9,7 milionu lidí a letos očekává 11 milionů pasažérů. Po otevření hlavní budovy nového terminálu v lednu 2006 se kapacita letiště zvýší na 15 milionů lidí za rok. Dodáním dalších odbavovacích přepážek ji bude možné postupně rozšířit až na 20 milionů lidí za rok.
Již loni vznikla iniciativa ""Jednotné nebe", tedy systém evropského vzdušného prostoru, který by měl koordinací zvýšit kapacitu nebe pro civilní lety.
Komise také počátkem září vyhlásila pravidla pro veřejnou podporu regionálních letišť, od kterých si rovněž slibuje odlehčení přetížených gigantických letišť. Využívat by je mohly především nízkonákladové společnosti. Kvůli vyšší bezpečnosti evropského letectví se Komise rovněž snaží prosadit sestavení "černého seznamu" pochybných leteckých společností, kterým by byl zakázán přístup do vzdušného prostoru EU.