Autoři předlohy, kterými je šestice poslanců ČSSD, KSČM a unionistický poslanec Robert Vokáč, chtějí, aby všechny stavby rozšiřující letiště byly podle zákona stavbami ve veřejném zájmu. Právě tuto skutečnost kritizují vláda a ODS. Vládě vadí, že zákon neříká, o které konkrétní stavby ve veřejném zájmu v souvislosti s výstavbou vzletové a přistávací dráhy jde.
Předloha počítá s výrazným omezením správního řízení a vyvlastňováním pozemků za náhradu. I tuto myšlenku vláda a opozice kritizují. Ve svém stanovisku kabinet uvedl, že předloha nepřiměřeným způsobem krátí lhůty potřebné pro vydání rozhodnutí ve správních řízení. "Zkrácení lhůt je sice pěkné, ale má to dopady, že v konečném důsledku to může vést k prodloužení všech lhůt ve správním řízení," poznamenal stínový ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil (ODS). Proti předloze dnes ale hlasovalo jen 39 poslanců, a to především z řad ODS. Sněmovna tak návrh pustila do druhého čtení.
Autoři předlohy tvrdí, že s ohledem na nezbytnost výstavby nové dráhy je při její přípravě potřebné zabránit spekulativním obchodům s pozemky, na kterých má být tato dráha umístěna. Zhruba 70 procent pozemků je již pod kontrolou ČEská správa letišť (ČSL). Se získáním zbývajících pozemků ale bude mít podle bývalého ministra dopravy a jednoho z autorů předlohy Jaromíra Schlinga ČSL problém. Ten by měl údajně odstranit právě projednávaný zákon.
Předkladatelé také zdůrazňují, že základní práva dotčených osob včetně jejich práva na ochranu vlastnictví a práva domoci se ochrany u nezávislého a nestranného soudu dotčena nebudou. Stavba nové třetí dráhy by měla přijít asi na sedm miliard korun. Měla by být zahájena v roce 2007 a sloužit by mohla od roku 2009.
Sněmovna dnes měla v prvém čtení projednávat také novelu zákona o investičních pobídkách, která má zavést možnosti soudně přezkoumávat rozhodnutí o příslibu investičních pobídek. Předlohu ale na žádost předsedy poslaneckého klubu ČSSD Michala Krause sněmovna odložila na pátek.