Silniční daň, kterou dosud platí pouze podnikatelé, by měli platit všichni motoristé, uvádí Euro. Nejvyšší částky by na daních za auto zaplatili majitelé starých a ekologicky náročných vozů. Cílem zavedení nových daní je obnova vozového parku. Sazba daně by byla diferencovaná na základě stáří a množství emisí, které vůz při jízdě vypouští. Majitelé nákladních automobilů by měli platit ještě dle hmotnosti na nápravu a počtu náprav. Od daně by ale byly osvobozeny dopravní prostředky využívající k životnímu prostředí šetrných technologií a hromadná doprava.
Nové daně by měli spotřebitelé zaplatit při výrobě elektřiny pomocí hnědého i černého uhlí, zemního plynu a jaderné energie, což je většina v Česku používaných paliv. Jen elektrická energie z alternativních zdrojů by byla od daně osvobozena. Nulovou sazbu daně bude mít i energie vyrobená při spalování komunálního odpadu či z biomasy. Daňovou úlevu přiznává materiál i veřejným dopravcům. Budou ale muset používat elektřinu z obnovitelných zdrojů.
U hnědého uhlí by měla vzrůst daň od roku 2007 do roku 2015 téměř sedminásobně na 1,30 Kč za vyrobenou kilowatthodinu. Černé uhlí by v roce 2015 mělo být zatíženo 90 haléři za kwh. Elektřina vyrobená ze zemního plynu a jaderného paliva by měla být v konečné fázi zdaněna 30 haléři za kwh. Zavádění daní v pěti etapách má zmírnit odpor veřejnosti.
Ekologická daňová reforma má být výnosově neutrální. To znamená, že peníze ze zavedených daní by měly být použity na snížení daní přímých. Ministr životního prostředí Libor Ambrozek proto navrhuje využít plánových příjmů na snížení odvodů sociálního pojištění.
Ekologická daňová reforma je součástí vládního prohlášení již od vzniku vlády Vladimíra Špidly. Minimální sazby za elektřinu a energetické produkty, jako je zemní plyn, totiž zavádí směrnice Rady Evropské unie z roku 2003. Koncepce ekologické daňové reformy je již druhým pokusem ministerstva prosadit změny daní.