Návrhem směrnice se nyní budou zabývat členské státy; pokud se neztotožní s postojem EP, nastane obtížné dohadování. Například Česká republika zatím nesouhlasí s liberalizací vnitrostátní železniční přepravy lidí. Stejný názor mají i odbory, jejichž stanovisko v debatě tlumočil europoslanec Jaromír Kohlíček (KSČM). Naopak poslanci ODS hlasovali pro; podle poslance Petra Duchoně je liberalizace jednoznačně v zájmu cestujících.
"Ochrana Českých drah před konkurencí ze strany vlády je přehnaná," řekl Duchoň. "Pátá největší železniční společnost v Evropě by se na širokém trhu neměla ztratit," uvedl. Po "řádné" restrukturalizaci by České dráhy podle něj měly na liberalizaci vydělat. "Pro to ovšem musejí snížit režii, odstranit přezaměstnanost, stát se daleko pružnějšími ve vztahu k zákazníkům," řekl.
Pro urychlení hlasovalo 402 poslanců, vesměs z pravicových stran, proti bylo 203 zástupců levice; 60 poslanců se zdrželo.
Komisař Jacques Barrot v první reakci uvedl, že termín pro otevření vnitřních tratí evropské konkurenci je předčasný a ekonomicky neodůvodněný. Urychlení liberalizace mezinárodní přepravy osob o dva roky podle něj odporuje politickému realismu.
EP schválil také návrh směrnice, která sjednocuje pravidla pro vydávání řidičských průkazů strojvedoucím, aby mohli jezdit ve všech zemích unie. Pozměnil návrh směrnice zvyšující práva cestujících v železniční dopravě. Společně tyto tři předpisy tvoří takzvaný třetí železniční balíček.
Poslanci navrhli, aby jednotné kompenzace cestujícím za škody a také za zpoždění vlaků platily nejen na mezinárodních, ale i vnitřních linkách. V případě více než hodinového zpoždění požadují vrácení čtvrtiny ceny jízdenky, při dvou hodinách poloviny a při třech hodinách a více 75 procent ceny. Odmítli naopak návrh nařízení, podle něhož měli dopravci platit pokuty za zpoždění při přepravě zboží.
Česká republika souhlasí se zásadou odškodnění, zpochybňuje ale jeho výši. Má obavy, že masové uplatňování těchto nároků by výrazně zvýšilo náklady dopravců, tedy například Českých drah.
Unie se v minulých letech již rozhodla liberalizovat nákladní železniční dopravu - mezinárodní bude otevřena od 1. ledna příštího roku a vnitrostátní o rok později. Smyslem tohoto počínání, včetně harmonizace řady pravidel, je vytvořit jednotný železniční trh, posílit pružnost a konkurenceschopnost drah, aby dokázaly lépe konkurovat silniční dopravě.