Změna zápisu do obchodního rejstříku platí od 1. července letošního roku, kdy vstoupila v platnost spolu s novým obchodním zákoníkem. Důvodem změny byly stížností podnikatelů, kteří na zápis museli často čekat i několik měsíců. Do rejstříku jsou zapisovány základní informace o společnosti, jako je sídlo firmy, její statutární orgány nebo výše vkladů majitelů. Problémy mělo vyřešit stanovení maximální patnáctidenní lhůty, během které musí obchodní soud zápis provést.
Situaci podle Vackové ale zkomplikovaly nové formuláře, na kterých musejí podnikatelé o zápis nebo změny požádat. Tiskopis má 14 stran a obsahuje podle soudkyně řadu matoucích položek. "Laik potřebuje ke správnému vyplnění pomoc právníka," řekla Vacková. Jak má být dotazník správně vyplněn, není jasné ani některým soudcům a výjimkou prý nejsou případy, kdy podnikatel s vyplněným tiskopisem uspěje u jednoho sodu, ale totožný formulář mu jiný soud vrátí.
Další komplikací je změna způsobu vracení chybně vyplněného formuláře. Zatímco dříve mohl soud vyzvat žadatele, aby svou žádost opravil nebo doplnil, dnes je pouze odmítnuta a podnikatel musí podat novou. "Musí ale čekat, až rozhodnutí o odmítnutí nabude právní moci, a ve finále tak celý proces může trvat déle," řekla Vacková.
Pouze papírová podoba formuláře také zatěžuje administrativu soudů. Podnikatel sice může tiskopis vyplnit na stránkách ministerstva spravedlnosti, pak ho ale musí vytisknout a předat soudu. Tam jsou údaje opět ručně přepisovány do databáze obchodního rejstříku. Vacková by proto uvítala možnost elektronické žádosti, se kterou by šlo pracovat mnohem jednodušeji.