"Rozhodnutí firmy Hyundai postavit u nás velkou automobilku je vynikající zprávou pro českou ekonomiku a pro rozvoj a zaměstnanost Moravskoslezského kraje. ČR se stává automobilovou velmocí," řekl dnes ČTK ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.
Evropa je pro Hyundai druhým největším trhem, hned po Spojených státech. Samotný Hyundai je sedmým největším výrobcem automobilů na světě a v Koreji ovládá asi polovinu trhu. Rozhodnutí investovat v Evropě je mimo jiné vedeno snahou vyhnout se vysokým nákladům na pracovní sílu v Jižní Koreji.
"Česká republika se stává hospodářským centrem střední Evropy a my ji považujeme za ideálního kandidáta na výstavbu továrny," řekl podle agentury Reuters šéf automobilky Čong Mong-ku. Ten se ve čtvrtek v Praze setkal s premiérem Jiřím Paroubkem a dalšími představiteli, s nimiž jednal o výstavbě továrny.
Automobilka Hyundai sdělila, že továrna by měla stát blízko Ostravy, avšak o přesné lokalitě zatím nerozhodla. "Doufáme, že nám česká vláda vyjde vstříc, až budeme vybírat lokalitu," řekl Čong. Hyundai ale podle něj stojí také o investiční pobídky.
Nová továrna bude mít roční kapacitu asi 300.000 vozů a firma předpokládá, že v ní zahájí výrobu ve druhé polovině roku 2008. S výstavbou továrny chce Hyundai podle agentury AP začít již příští rok.
Hyundai předpokládá, že v letošním roce v Evropě prodá zhruba 462.000 automobilů. To by byl proti loňskému roku nárůst asi o 23 procent. Nový evropský závod firmě pomůže snížit také náklady na dopravu a snížit nepříznivé dopady výkyvů směnných kurzů. Hyundai je totiž nyní exponován převážně vůči dolaru.
Hyundai zatím v Evropě prakticky není přítomen a jediná jeho základna je v Turecku. Na Slovensku ale staví továrnu automobilka Kia, která je součástí skupiny Hyundai. Nedávno Hyundai vstoupil také na americký trh, kde otevřel svou první továrnu. Ta stojí ve státě Alabama a v provozu je od května.
Akcie Hyundaie dnes v Koreji oslabovaly, ale jakmile podnik oznámil, že plánuje miliardovou investici v České republice, kurz se vydal vzhůru. Akcie Hyundai jsou v Koreji pátou největší emisí a tržní kapitalizace firmy se pohybuje kolem 17 miliard dolarů, v přepočtu tedy skoro 420 miliard Kč.