Společnost Hyundai podle Víškové chtěla tiskovou zprávou určenou pro kapitálový trh, kterou citovaly agentury, pouze vyjádřit to, že ČR je hlavním kandidátem pro umístění tohoto velkého investičního projektu. "Definitivní rozhodnutí nicméně zatím nepadlo, jednání a zvažování podmínek pro investici v ČR nadále pokračuje," uvedla Víšková. Šéf automobilky Čong Mong-ku se ve čtvrtek v Praze setkal s premiérem Jiřím Paroubkem a dalšími představiteli, s nimiž jednal o výstavbě továrny.
Automobilka Hyundai Motor chce v Evropě investovat zhruba jednu miliardu eur (téměř 30 miliard korun). Evropa je totiž pro Hyundai druhým největším trhem po Spojených státech. Samotný Hyundai je sedmým největším výrobcem automobilů na světě a v Koreji ovládá asi polovinu trhu. Rozhodnutí investovat v Evropě je mimo jiné vedeno snahou vyhnout se vysokým nákladům na pracovní sílu v Jižní Koreji.
Automobilka Hyundai sdělila, že továrna by mohla stát blízko Ostravy, avšak o přesné lokalitě zatím nerozhodla. Ve hře tak ještě také zřejmě zůstává Polsko a Slovensko. "Doufáme, že nám česká vláda vyjde vstříc, až budeme vybírat lokalitu," řekl Čong. Hyundai ale podle něj stojí také o investiční pobídky.
Nová továrna bude mít roční kapacitu asi 300.000 vozů a firma předpokládá, že v ní zahájí výrobu ve druhé polovině roku 2008. S výstavbou továrny chce Hyundai podle agentury AP začít již příští rok. Podnik by měl zaměstnat zhruba 3000 lidí.
Hyundai předpokládá, že v letošním roce v Evropě prodá zhruba 462.000 automobilů. To by byl proti loňskému roku nárůst asi o 23 procent. Nový evropský závod firmě pomůže snížit také náklady na dopravu a snížit nepříznivé dopady výkyvů směnných kurzů. Hyundai je totiž nyní exponován převážně vůči dolaru.
Hyundai zatím v Evropě prakticky není přítomen a jediná jeho základna je v Turecku. Na Slovensku ale staví továrnu automobilka Kia, která je součástí skupiny Hyundai. Nedávno Hyundai vstoupil také na americký trh, kde otevřel svou první továrnu. Ta stojí ve státě Alabama a v provozu je od května.