Nákupy na splátky u obyvatel České republiky jsou v některých faktorech diametrálně odlišné od nákupů na Slovensku a v jiných si jsou velmi podobné. Společnosti Home Credit Finance a Home Credit Slovakia jsou názoru, že se typově jedná o stejné klienty. Rozdíly pak jsou ve výběru druhu nakupovaného zboží. Češi upřednostňují elektroniku, mobilní telefony a výpočetní techniku. Slováci mají na prvním místě také elektroniku, ale dále si pořizují převážně nábytek a domácí potřeby.
Profil spotřebitele
Klienti splátkových společností jsou na Slovensku i v Česku téměř totožní. Tento druh nákupu využívají jak muži tak ženy, přesto častěji se jedná o muže. V obchodě u stolečku s nápisem „nákup na splátky“ potkáte nejčastěji lidi ve věkovém rozmezí 25 – 55 let, většinou se však jedná o třicátníky. Dále má typický spotřebitel jedno nebo dvě děti a střední vzdělání. Poskytnuté úvěry jsou v průměru vyšší než 10 000 Kč/Sk se splatností jednoho roku a měsíční splátkou 800 – 900 Kč/Sk.
Kolik domácností nakupuje na splátky? Odpověď poskytují výsledky výzkumu TNS AISA, které jsou v následující tabulce:
Domácnosti, které ... | ČR | SR |
---|---|---|
... využily nákupu na splátky | 36 % | 60 % |
... plánují nákupu (ať již poprvé nebo opakovaně) | 28 % | 55 % |
Druh nakupovaného zboží
Bílá a černá technika jsou dvě hlavní komodity, které pomáhají svým klientům splátkové společnosti hradit. V České republice zaujímají tyto dva druhy výrobků celkem 50 % objemu na celém trhu, zatímco na Slovensku 63 %. Dále si češi často půjčují na mobilní telefony (třetí místo), naproti tomu jsou telefony u Slováků až na místě desátém. Také nákup výpočetní techniky na splátky je v Česku častější než na Slovensku. Více v tabulce:
Pořadí | HCF - ČR | HCS - SR |
---|---|---|
1 | bílá technika | černá technika |
2 | černá technika | bílá technika |
3 | mobilní telefony | nábytek |
4 | výpočetní technika | domácí potřeby |
5 | domácí potřeby | výpočetní technika |
6 | nábytek | zahradní technika |
Používání stříbrné karty Home Credit
Klienti také mohou nakupovat v zahraničí pomocí stříbrné karty Home Credit. Mít k dispozici zmíněnou kartu s mezinárodní platností se vyplatí například v situaci, kdy dojde k nečekaným výdajům. Této možnosti využívá o mnoho více obyvatel České republiky než obyvatel Slovenské republiky:
ČR | SR | |
---|---|---|
Zahraničí | 20 % | 3 % |
Tuzemsko | 80 % | 97 % |
Sledované období: leden 2004 – červen 2005
Zdroj: Tisková zpráva Home Credit Finance