Kraje nepřispějí ČD, pokud jim nepředají ekonomické rozbory tratí

07.10.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

KARLOVY VARY 7. října (ČTK) - Kraje nebudou od příštího roku finančně přispívat Českým drahám na ztrátové trati, pokud od nich nedostanou podrobné ekonomické rozbory s vyčíslenými náklady na jednoho cestujícího. Rada asociace krajů ČR na jednání v Karlových Varech dospěla k usnesení, že globální požadavek ČD na dotace bez vyčíslení provozu na konkrétních úsecích železnice je pro kraje nadále nepřijatelný. Novináře o tom informoval předseda rady a moravskoslezský hejtman Evžen Tošenovský.

Na požadavek krajů ČD podle Tošenovského přistoupily a začaly rozbory připravovat. Teprve až je kraje obdrží, budou s ČD jednat o způsobu financování a dokrývání případné ztráty na jednotlivých úsecích tratí. "Není už prostě dále možné, aby požadovaly dráhy plošně například v Moravskoslezském kraji ročně asi 400 milionů korun. Bez toho, aby nám řekly, jaká je ekonomika jednotlivých úseků a kolik tady stojí náklady na přepravu jednoho cestujícího. Pokud nebude rozbor, nedostanou peníze," uvedl Tošenovský.

U ztrátových tratí, které považují ČD za důležité a proto je chtějí i dále provozovat, se musí vypořádat se ztrátami bez dotací od krajů. Kraje určitě dají peníze na neefektivní tratě, které jsou však v daném regionu jedinou možností k zajištění dopravní obslužnosti, řekl Tošenovský. "Může se ale samozřejmě stát, že bude železnice ztrátová a její provoz lze nahradit třeba autobusy. Potom kraje ztráty dotovat ČD nebudou a bude na nich, jak se s tím vyrovnají," dodal Tošenovský.

Jednou z možností, jak zjistit přesné náklady na konkrétní úseky železnice, je podle hejtmana Karlovarského kraje Josefa Pavla rovněž vypisování výběrových řízení na provozovatele regionálních tratí. Právě Karlovarský kraj to udělal jako první. Vyhlásil poptávkové řízení na trať mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi. "Kromě ČD se do něj přihlásily ještě další dvě soukromé společnosti. Věřím, že mohou být levnější než ČD. Touto cestou se vydají také další kraje," uvedl Pavel.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK