"Co si je jistý, že ho jeho dlouholetá přítelkyně pravidelně podvádí, má především jeden cíl: Musí mít jinou ženu, ale žádnou prostitutku. Samozřejmě že jde o agresi a sex, ale především jde o jeho pocit vlastní hodnoty. Musí si dokázat, že může nějaké ženské skončit v posteli, že se o něj nějaká jiná sexuálně zajímavá sexuálně zajímá..." Replika jedné z postav divadelní hry Předtím/Potom mladého německého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga, která se hraje v pražském divadle Komedie, naznačuje obsah díla poměrně výstižným způsobem. Hra si totiž, na rozdíl od tolika dalších, nehraje na hluboké filozoficko-psychologické pojednání o lidských vztazích, ale poukazuje na lidskou samotu ve své nejjednodušší a nejběžnější formě. Samotu, která provází každého člověka, ať už v dané chvíli partnera má nebo nemá.
Autor inscenace Roland Schimmelpfennig u nás patří k vyhledávaným dramatikům. Liberecké Divadlo F. X. Šaldy a ústecké Činoherní studio uvedlo jeho nejznámější hru Arabská noc, hru Push up 1-3 má na repertoáru pražské Divadlo Na zábradlí. Předtím/Potom patří k Schimmelpfennigovým kompozičně nejkomplikovanějším textům. V původní verzi má přes třicet postav, jejichž příběhy skládají mozaiku odcizené společnosti. Inscenátoři se však rozhodli seškrtat text a zachovat postav pouze osm. Čtyři muže a čtyři ženy, kteří přebrali a spojili i osudy jiných postav původního textu....
celý text naleznete na: http://www.sever.cz/text.asp?clanek=2189
Materiál byl převzat ze zpravodajského a informačního serveru VYSOKESKOLY.CZ.