V minulých dílech našeho miniseriálu, který se věnuje výpočtu čistého příjmu na Slovensku, jsme se nejprve zabývali odvodem sociálního a zdravotního pojištění, následovala problematika odvodu daní z příjmu a daňových bonusů. Dnes se podíváme na slovenské životní minimum a pomoc v hmotné nouzi.
Slovenské minimum a podpora
Posledním krokem ke zjištění čistého příjmu je stanovení výše dávek a příspěvků, na které má rodina ocitající se v hmotné nouzi nárok. Jejich výše zjistíme porovnáním příjmu rodiny a částky životního minima připadající na danou rodinu.
Životní minimum
Za životní minimum fyzické osoby nebo osob, u kterých se příjmy posuzují společně, se považuje suma nebo úhrn sum (uvedené sumy jsou platné pro období od 1. 7. 2005 do 30. 6. 2006.):
-
4 730 Sk pro jednu plnoletou FO
-
3 300 Sk pro další společně posuzovanou plnoletou FO
-
2 150 Sk pro zaopatřené neplnoleté nebo nezaopatřené dítě
Co je a co není příjem?
Za příjem se považuje:
-
u posuzované osoby její příjem a příjem jejího manžela,
-
u rodičů s nezaopatřeným dítětem příjmy těchto rodičů a příjem nezaopatřeného dítěte žijícího s nimi v domácnosti,
-
u rodičů, kteří jsou sami nezaopatřené děti, jejich příjmy a příjmy, které na ně pobírá jiná fyzická osoba,
-
u nezaopatřeného dítěte jeho příjem a příjem jeho rodičů, pokud s ním žijí v domácnosti; pokud toto dítě žije v domácnosti jen s jedním rodičem, s jinou fyzickou osobou nebo samostatně, příjem dítěte, příjem rodiče a příjem, který na dítě pobírá jiná fyzická osoba
-
u zaopatřeného neplnoletého dítěte jeho příjem.
Za příjem FO se tedy pro tyto účely považuje de facto čistá mzda (hrubá mzda po odečtení pojistného na sociální a zdravotní pojištění a daně z příjmů FO) a všechny druhy důchodů, tj. starobní - pokud si dotyčný platil důchodové pojištění alespoň 25 let (pokud si ho platil déle, za každý rok navíc se tato sazba zvyšuje o jedno procento), invalidní, sirotčí, vdovecký, vdovský, sociální důchod přiznaný z důvodu invalidity a mateřská.
Za příjem se naopak nepovažují příjmy typu stipendia, jednorázové výdělky, z důvodu zachování zvýhodnění rodin s dětmi dále ani příspěvek na dítě, či daňový bonus.
Pomoc v hmotné nouzi
Hmotná nouze nastává, pokud 75 % příjmu osoby či společně posuzovaných osob nedosahují výše životního minima. Každý, kdo splňuje tuto podmínku a ocitne se v hmotné nouzi, má nárok na příslušné dávky a pří splnění dalších podmínek i na různé příspěvky.
Konečnou výši sociální dávky vypočítáme tak, že osobě (nebo společně posuzovaným osobám) se sečte výše dávky a příspěvků, na které mají nárok a od této sumy se odečte výše příjmu (resp. 75% příjmu). Pokud je výsledek nižší než 50 Sk, dávky a příspěvky se nevyplácí.
Dávky
- jednotlivec 1 530 Sk měsíčně
- jednotlivec s jedním až čtyřmi dětmi 2 450 Sk
- jednotlivec s více než 4 dětmi 3 640 Sk
- dvojice bez dětí 2 660 Sk
- dvojice s jedním až čtyřmi dětmi 3 630 Sk
- dvojice s více než 4 dětmi 4 850 Sk
Pozn.: pokud je mezi společně posuzovanými těhotná žena, zvyšuje se částka o 350 Sk
Příspěvky
- příspěvek na zdravotní péči 50 Sk (pokud není člověk osvobozený od placení zdravotní péče)
-
aktivační příspěvek 1500 Sk (podmínkou je prokázání snahy se vzdělávat, ať již je zaměstnaný, nebo ne)
-
příspěvek na bydlení 980 Sk, když jde o jednu osobu a 1670 Sk, když jde o více osob. Vyplácí se na jednu adresu, té osobě, či společně posuzovaným osobám, která doloží výdaje na bydlení (může jít jak o nájemce bytu, či domku, tak pro vlastníka)
-
ochraný příspěvek 1500 Sk pro ty, co si nemohou zajistit základní životní podmínky (vylučuje se s aktivačním příspěvkem)
-
jednorázová dávka v hmotné nouzi na mimořádný a nutný výdaj (základní vybavení domácnosti, školní potřeby pro nezaop. dítě, atd.)
Negativní daň
Narozdíl od České republiky, kde se oprávněným osobám dorovnává rozdíl mezi jeho příjmy a životním minimem, byla na Slovensku zavedena tzv. negativní daň. Slovenskému občanovi se při výpočtu konečné dávky a porovnávání s výší životního minima nezapočítává 25 % jeho příjmů. Lidé ocitající se na hranici či pod hranicí životního minima jsou tak více motivováni k práci, protože vzniklý příjem jim snižuje sumu dávek a příspěvků pouze o 75%. Prospěšnost negativní daně dokazuje skutečnost, že počet poběratelů se za dva roky snížil na polovinu.