Most závěsného typu dlouhý 3,7 kilometru a široký 60 metrů bude mít deset dopravních pruhů pro auta, vlaky a vozidla záchranné služby. Stavba bude zahájena v příštím roce a dokončena má být do roku 2012. Jeho délka bude téměř trojnásobná ve srovnání s Golden Gate v San Francisku. Dvě věže budou měřit 383 metrů, více než Eiffelova věž. Celý most bude vážit 300.000 tun.
V současnosti se přeprava z italské pevniny na Sicílii uskutečňuje prostřednictvím trajektů. Cestujícím vlakem může zabrat až dvě hodiny kvůli pracnému překládání zavazadel. Přes most by se mělo za hodinu přepravit 6000 aut a 200 vlaků denně.
Firma Impregilo vyhrála nad konkurenční skupinou vedenou firmou Astaldi. Konsorcium vedené Impregilo zahrnuje také španělskou Sacyr-Vallehermoso SA, Societa' Italiana Per Condotte D'Acqua SpA, Cooperativa Muratori & Cementisti-C.M.C., japonskou Ishikawajima-Harima Heavy Industries Co Ltd. a konsorcium italských firem A.C.I. SCPA.
Itálie uvažovala o výstavbě mostu již od roku 1860, kdy Giuseppe Garibaldi přistál na Sicílii a uvedl do pohybu sjednocení země. Současný projekt podporovaný vládou Silvia Berlusconiho měl problémy kvůli obavám o životní prostředí a vazbám na mafii.
Skupina italských ochránců přírody si stěžovala, že most bude ničit životní prostředí, zvláště by mohl narušit stěhování ptáků. Nebezpečím je také možné zemětřesení.
Obavy z angažovanosti mafie se potvrdily na počátku tohoto roku, kdy Itálie vydala zatykač na údajného kanadského šéfa mafie a čtyři další osoby, kvůli podezření, že se snažili prostřednictvím investice do projektu prát špinavé peníze, napsaly agentury AP a Reuters.