Model CAF zlepšuje kvalitu veřejné správy

21.10.2005 | , Finance.cz
EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Model CAF, který je v Evropské unii používán ke zlepšování kvality v organizacích veřejného sektoru, se začíná implementovat i v České republice. V současné době je model CAF využíván v českých krajských úřadech, ...

Model CAF - Společný hodnotící rámec (Common Assessment Framework) byl vytvořen Evropskou nadací pro řízení kvality (EFQM), Akademií ve Speyeru a Evropským institutem pro veřejnou správu (EIPA) pro zlepšování kvality v organizacích veřejného sektoru v zemích Evropské unie. V současné době je tento nástroj implementován i v České republice.
Společný hodnotící rámec je výsledkem spolupráce jednotlivých ministrů EU, odpovědných za veřejnou správu a poprvé byl prezentován v květnu 2002 v Lisabonu na První evropské konferenci o jakosti ve veřejné správě. "Model CAF je vyzkoušenou a účinnou cestou ke zlepšení kvality veřejné správy," uvádí docent Zdeněk Vorlíček, výkonný místopředseda Rady ČR pro jakost.

 
Funkce modelu CAF
Prostřednictvím modelu CAF získají organizace výkonný nástroj pro iniciování procesu neustálého zlepšování. Mezi čtyři hlavní cíle patří stát se pro pracovníky nástrojem ke zlepšení výkonnosti organizací, podchytit unikátních vlastností organizací veřejného sektoru, působit jako most přes modely používané v managementu jakosti a zjednodušit porovnávání mezi jednotlivými organizacemi veřejného sektoru (benchmarking). Ke zlepšování organizací využívá model CAF těchto prostředků a pravidel:

  • hodnocení je založené na důkazu a probíhá podle souboru kritérií, která byla přijata téměř v celé Evropě
  • prostředky pro dosažení důsledného řízení a konsensu o tom, co je zapotřebí udělat pro zlepšení organizace
  • prostředky pro měření pokroku v čase pomocí pravidelného sebehodnocení
  • prostředky pro zlepšování činnosti se zaměřují tam, kde je to nejvíce zapotřebí
  • vytvářejí se příležitosti pro prosazování a sdílení správné praxe v různých oblastech organizace a s jinými organizacemi
  • prostřednictvím zapojení do procesu zlepšování se vytváří nadšení a motivace mezi pracovníky
  • příležitosti pro identifikování pokroku a vynikajících úrovní úspěchu
  • hledají se prostředky pro začlenění různých iniciativ v oblasti jakosti do běžných činností 
  • využívá se vazby mezi cíli a podpůrnými strategiemi a procesy


Pro koho je CAF určen
Tento model je navržen pro použití ve všech částech veřejného sektoru, v organizacích veřejné správy na národní, regionální a místní úrovni. Například v České republice je CAF implementován do krajských úřadů, magistrátů statutárních měst, obecních úřadů obcí s rozšířenou působností, úřadů územní veřejné správy, atd. CAF může být také využit jako část systematického programu reformy nebo jako základ pro cílené zlepšování v organizacích veřejných služeb. "Myslím, že i česká veřejnost brzy ocení zlepšenou práci úřadů, které se rozhodly modelu CAF využít," dodává Zdeněk Vorlíček.

 
Publikace CAF ke stažení
Anglickou originální verzi publikace CAF ve formátu PDF si můžete stáhnout na adrese www.2qconference.org a českou verzi publikace na webové stránce Národního informačního střediska pro podporu jakosti www.npj.cz.

 
Kde vám zodpoví vaše otázky
Pokud máte jakékoliv otázky týkající se publikace CAF v anglickém jazyce, můžete je zaslat na adresu:
Danish Ministry of Finance
Office for Modernising Government
Christiansborg Slotsplads 1
DK-1218 Copenhagen K
Denmark
Tel.: +45 33 92 42 68

S dotazy v českém jazyce se můžete obracet na adresu:
Národní informační středisko pro podporu jakosti
Novotného lávka 5, 116 68 Praha 1
Tel.: +420 221 082 637, fax: +420 221 082 229
e-mail: info.npj@npj.cz
web: http://www.npj.cz

 

Zdroj: Národní informační středisko pro podporu jakosti (NPJ), Česká společnost pro jakost (ČSJ), EuroFirma

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát