Společnost tvrdí, stejně jako některé další firmy, že tendr nerespektuje požadavky Evropské unie, není průhledný a diskriminuje firmy nabízející satelitní systém. Stejně jako Toll Sat si již dříve stěžovali i další zájemci. Například Siemens nebo Toll Colect kritizovaly, že není schválený zákon, na jehož základě bude možné mýtné vybírat.
Generální ředitelství pro energii a dopravu Evropské komise už v srpnu zaslalo na ministerstvo dopravy dopis, v němž kritizuje, že podmínky tendru opravdu mohou diskriminovat dodavatele satelitní technologie. Kromě toho komise požaduje i objasnění některých náležitostí soutěže. Diskriminaci komise vidí v tom, že firmy nabízející satelitní palubní jednotku do ní musí namontovat i mikrovlnné rozhraní a zvýšit tak celkovou cenu. Firmy nabízející mikrovlnnou technologii však takovou povinnost nemají. A cena je přitom hlavním kritériem soutěže.
"Aktivity Evropské komise jsou tak jednoznačné, že povedou ke zrušení celé soutěže na mýtné. Pak by právní kroky nebyly nutné," uvedl zástupce sdružení Toll Sat Bruno Corthier.
Náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek však zrušení tendru vylučuje. "Podmínky jsou přísné, ale ne diskriminující. A rozhodně nejsou v rozporu s žádnou směrnicí Evropské komise," řekl Kubínek.
List Právo navíc dnes uvedl, že ministr dopravy Milan Šimonovský na středečním zasedání vlády informoval o možném odsunutí termínu pro vyhlášení vítěze tendru až o šest týdnů. Důvodem podle něho jsou velikost zakázky a rozsah posuzovaných nabídek. Zároveň připustil i možnost prodloužení realizace celého projektu. Hrozí totiž, že nebudou včas schváleny potřebné legislativní změny.
Právo rovněž upozornilo na to, že soutěže se neúčastní dodavatelé satelitního systému a bude se tedy vybírat pouze z nabídek na mikrovlnnou technologii. Ministerstvo dopravy v tom ale nevidí žádný problém a argumentuje tím, že rakouský mikrovlnný systém má podstatně vyšší úspěšnost výběru mýtného než německý satelitní systém.