Náklady na novou exportní strategii MPO budou o pětinu vyšší

26.10.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

PRAHA 26. října (ČTK) - Náklady na novou exportní strategii, kterou v listopadu projedná vláda, budou do roku 2010 zhruba o pětinu vyšší než nyní. Nová podpora exportu na roky 2006 až 2010 totiž podle náměstka ministra průmyslu a obchodu Martina Tlapy počítá i se zlepšením služeb pro české exportéry, kterým by se v zahraničí mělo věnovat místo nynějších 135 zhruba 400 lidí placených státem.

Na podporu exportu jde nyní ročně zhruba 890 milionů korun. Čeští vývozci mohou v rámci státní podpory exportu počítat s 300 miliony korun takzvaných měkkých úvěrů, dalších 210 milionů korun má MPO na podporu účasti českých firem na zahraničních veletrzích a výstavách. Provoz obchodně-ekonomických úseků českých velvyslanectví stojí zhruba 110 milionů korun a agentury CzechTrade 270 milionů korun.

"Navýšení (nákladů na podporu exportu) není oproti stávajícímu stavu tak zásadní. Očekáváme, že v roce 2010 by náklady měly vzrůst o zhruba 20 procent a měly by být věnovány hlavně na posílení lidí v zahraničí. Nebude to skokový nárůst a předpokládáme, že větší část zvládneme v rámci rozpočtu MPO a s využitím strukturálních fondů," uvedl Tlapa. Posílené týmy v zahraničí by podle něj měly lobbovat za zájmy českých exportérů a poskytovat jim asistenční služby.

I díky nové strategii by se měl český export zboží přepočtený na obyvatele podle Tlapy zvýšit z letošních 6300 dolarů (zhruba 154.000 Kč) na 10.400 dolarů (254.000 Kč) v roce 2010. Export služeb má vzrůst z 760 dolarů (zhruba 18.600 Kč) na obyvatele na 1140 dolarů (27.800 Kč). Podíl ČR na světovém exportu zboží by měl stoupnout z letošních 0,72 procenta na jedno procento a na světovém vývozu služeb z 0,43 na 0,6 procenta v roce 2010.

Zejména ve vývozu služeb ČR podle Tlapy výrazně zaostává za západoevropskými zeměmi. "Náš export služeb vzrostl od roku 1995 o zhruba 17 procent, je však bezmála osmkrát nižší než v případě Dánska a sedmkrát nižší než u Rakouska," podotkl.

České investice by podle něj měly směřovat do zemí s nižšími výrobními náklady a fungujícím systémem investičních pobídek. "Důraz na export investic a služeb je běžný ve všech vyspělých státech. Investice generují další exportní příležitosti pro české firmy," uvedl Tlapa.

Nová strategie počítá také s podporou vývozu na nové perspektivní trhy, jako jsou například arabské země, Čína, Vietnam, Bulharsko, Rusko, Ukrajina či Turecko. Zhruba 86 procent českého exportu totiž nyní míří do států EU. "Chceme rovněž, aby se naše zastupitelské úřady více věnovaly českým exportérům. Časový fond pro služby v zahraniční by se měl zvýšit z nynějších 70.000 hodin na 350.000 hodin," vedl Tlapa.

Připravená exportní strategie počítá s využitím strukturálních fondů, takzvaných měkkých úvěrů a prostředků EU pro rozvojovou spolupráci. Rozšířeny mají být i služby Exportní garanční a pojišťovací společnosti, agentury CzechTrade a České exportní banky, která by se například měla podílet na financování investic do společných podniků v zahraničí i dlouhodobých výrobních programů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK