"Stále více nadnárodních společností v poslední době přesouvá část svých aktivit z Ameriky a západních zemí na Východ, kde je levněji. Týká se to například služeb, servisu a podpory informačních systémů, programátorských center, montážních závodů, případně i technologických vývojových center," řekl René Samek z agentury CzechInvest. Ta v Praze nyní spolupořádá mezinárodní konferenci o centrech na podporu zákazníků.
Offshoringové projekty zahraničních firem zatím nejčastěji míří do Indie, kde investoři využívají nízkých mezd a dostatku anglicky mluvících pracovníků. Pražská konference by podle místopředsedy vlády pro ekonomiku Martina Jahna mohla do ČR pomoci přilákat nové offshoringové investice, protože země může nabídnout dobrou geografickou polohu, vzdělanou pracovní sílu a investiční pobídky.
"O přízeň investorů soupeříme se zeměmi jako Polsko, Maďarsko, Slovensko nebo Jihoafrická republika. Velkými konkurenty však pro nás zůstávají i zmíněná Indie a Čína. Očekáváme proto, že díky konferenci vzroste pozitivní image ČR v sektoru call center a následně i počet investic nadnárodních firem," uvedl Jahn.
Třídenní konference o centrech na podporu zákazníků se v Praze účastní ode dneška téměř 200 specialistů a manažerů ze sektoru call center. "Mezi přednášejícími budou zástupci HSBC Bank, Hewlett Packard, Datamonitor, CM Insight, Convergys a dalších velkých firem působících v sektoru call center," uvedla mluvčí CzechInvestu Jana Víšková. Naposledy se konference Offshore Customer Management konala letos v dubnu v indickém Dillí a tehdy se na ni sjela více než stovka účastníků z 12 zemí.