Urban a Zgarba chtějí až 50milionové pokuty pro obchodní řetězce

01.11.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

PRAHA 1. listopadu (ČTK) - Obchodníkům by již příští rok mohly za prodej prošlých potravin či klamání spotřebitele hrozit místo nynějších maximálně třímilionových sankcí až 50milionové pokuty. Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban se totiž s ministrem zemědělství Petrem Zgarbou dohodl na výrazném zvýšení pokut pro nepoctivé obchodníky a chtějí je zapracovat do projednávané novely zákona na ochranu spotřebitele.

"K návrhu zákona, který je právě v Poslanecké sněmovně, je to zákon na ochranu spotřebitele po prvním čtení, projednáme v hospodářském výboru možnost zvýšit pokuty za závažné porušení pravidel (ze strany obchodníků) do výše maximální částky 40 až 50 milionů korun. Chceme prosadit to, aby pokuty byly schváleny sněmovnou tak rychle, aby toto opatření mohlo platit od nového roku," řekl novinářům Urban.

Urban se Zgarbou začali o zpřísnění sankcí pro obchodníky uvažovat poté, co kontroly odhalily velké nedostatky, zejména v prodejnách obchodních řetězců. Například kontroly Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) letos již v 18 velkoprodejnách odhalily manipulaci s dobou trvanlivosti a další nedostatky, včetně prodeje prošlých potravinářských výrobků a zkaženého masa. Celkem se mezi hříšníky objevuje pětkrát Julius Meinl a Hypernova, čtyřikrát Albert, jednou Carrefour, Delvita, Billa a Kaufland.

Česká obchodní inspekce společně se SZPI zároveň do konce letošního roku podle Urbana výrazně zvýší kontroly zejména obchodních řetězců. "Budeme postupovat koordinovaně, rozhodně, společně, silně a tvrdě. Použijeme veškeré síly, které má stát k dispozici, abychom donutili obchodní řetězce chovat se k českému zákazníkovi seriozním způsobem," uvedl Urban.

Zgarba dnes novinářům řekl, že na bezplatnou telefonní linku, kterou kvůli špatným výsledkům kontrol v obchodech zřídilo ministerstvo zemědělství, volalo od začátku října více než 1000 nespokojených zákazníků. "Nejčastější podněty byly na téma manipulace s datem výroby a z následných kontrol je zřejmé, že velká část stížností se zakládala na pravdě," uvedl Zgarba.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK