Indická ekonomika zaznamenává v posledních letech nebývalý růst. Její HDP se v přepočtu běžným kurzem blíží 700 mld. USD a Indie je tak na 11. místě na světě. Při aktuálním tempu růstu 6- 8% ročně se indická ekonomika stane do r. 2050 třetí největší ekonomikou na světě (po USA a Číně). České firmy mohou v Indii navázat na minulé dodávky, které mnohdy pomáhaly zakládat klíčová odvětví ekonomiky.Vzhledem k rozsahu a náročnosti trhu však musejí jít cestou partnerství s místními firmami či postupovat v oborových aliancích. Širší zapojení domácích firem do projektů v Indii je cílem nové strategie Ministerstva průmyslu a obchodu vůči indickému teritoriu i cílem podnikatelské mise, která navštíví Indii, jako součást delegace prezidenta ČR Václava Klause.
Indie je největší demokracií s tržní ekonomikou a obrovským spotřebitelským trhem, jehož střední příjmová skupina reprezentuje více než 300 miliónů obyvatel. Zároveň je však ekonomikou s přetrvávající vysokou ochranou domácího trhu s vysokou průměrnou výší cel (až 40%) a citelnou mírou korupce. Příležitosti pro české firmy se skrývají především v klíčových odvětvích státního sektoru, kterými jsou energetika, infrastruktura, strojírenství, dodávky vody či životní prostředí celkově. Prosadit se můžeme i v prestižní oblasti informačních technologií a biotechnologií. Právě na tyto sektory spolu s důrazem na vývoz služeb a produkce s vysokou přidanou hodnotou se zaměřuje nová strategie MPO vůči Indii.
Strategie pro Indii
Klíčovými body Strategie jsou podpora vývozu na indický trh a vytváření vyšších forem hospodářské spolupráce, investičních činností a aktivit českých firem v terciálním sektoru, tedy ve službách. „Fyzická přítomnost firem na indickém trhu je základním předpokladem dlouhodobého úspěšného působení českých exportérů a výrobců v Indii a k tomu je nutno využít všechny dostupné formy, včetně podpory sdružování firem, zakládání společných kanceláří a zastoupení ve spolupráci s indickými firmami,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa. V Indii v současné době existují různé varianty uspořádání zastoupení českých firem, případně společných podniků a je nutno, aby především tyto firmy využily své přítomnosti v teritoriu.
Vývoj vzájemných obchodních vztahů
České jméno má stále v Indii tradiční příznivce, neboť české výrobky patřily k produktům, se kterými se indická veřejnost běžně setkávala. Tradičně největší vývozní položku do Indie představovaly dodávky komponentů a součástí osobních vozů Škoda a nákladních vozů Tatra. Další sortiment je značně široký a zahrnuje především obráběcí, polygrafické a textilní stroje a zařízení, zařízení a díly pro energetiku, ložiska apod. Z nestrojírenských položek jde zejména o plastické hmoty, optická vlákna, skleněné a papírové výrobky. V dovozu z Indie převažují suroviny, polotovary a potraviny. Konkrétně se jedná o bavlnu, nenahraná média pro záznam zvuku, chemikálie, léčiva, kožedělné a textilní výrobky, kávu, čaj, koření a tabák. V loňském roce ČR vyvezla do Indie zboží v hodnotě 5 127 828 tis. Kč a dovezla zboží za 4 654 578 tis. Kč. Růstovou dynamiku si zachovává obchodní výměna i v letošním roce.
Kde jsou příležitosti
Indie pro české firmy nabízí šance v mnoha strategických oborech. Indická vláda potřebuje odstranit aktuální deficit ve výrobě energie, odhadovaný na 12% celkové spotřeby země. „Indie má v současné době 118 400 MW instalované kapacity, z toho 80% v tepelných elektrárnách, 16% v hydrolektrárnách, zbytek vesměs v jaderných elektrárnách a nekonvenčních zdrojích. Do roku 2012 se předpokládá nárůst instalované kapacity na cca 200 000 MW. Předpoklad ročního růstu spotřeby energie je s ohledem na rapidně rostoucí ekonomiku země projektován ve výši 4,6% do r. 2010,“ upozorňuje Vladimír Jeništa, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Bombaji. Mezi investiční státní hospodářské politiky patří otevření privátního sektoru ve výrobě energie, privatizace distribuční sítě, postupná privatizace energetického sektoru, rostoucí podíl vodní energetiky a obnovitelných zdrojů energie a redukce ztrát při přenosu a distribuci, program modernizace starých elektráren (vláda vyčlenila 150 mil. USD), opatření k zabránění krádeží elektrické energie a konečně desetileté daňové prázdniny pro výrobce (nyní pro zahájení výroby do r. 2006).
Další šance jsou v budování nové infrastruktury a modernizace stávajících sítí - dálnice, železniční tratě, modernizace letišť, silnice ve venkovských oblastech, budování kontejnerových terminálů. V Indii se rovněž rychle zvyšuje poptávka po náročnějším spotřebním zboží, především automobilech.
Je nutné modernizovat zastaralé strojírenské podniky, což vytváří prostor pro obráběcí a tvářecí, textilní, pletací či tiskařské stroje. Klíčovou oblastí z hlediska českého exportu je obrábění. Import obráběcích a tvářecích strojů se odehrává především v oblasti horizontek, vertikálních center, CNC soustruhů, vrtaček a frézek, strojů pro ozubení a lisů. Přibližně 60 % importu ovládá USA, Japonsko, Německo, Itálie a Velká Británie. Výraznou akcí na podporu tohoto sektoru ČR na indickém trhu byla účast českých firem na veletrhu Machine Tool Buyer Seller Meet India 2005, kterou zajistila kancelář CzechTrade v Bombaji ve dnech 24. – 29. 10. 2005. „Dohodli jsme návštěvu celkem šesti firem patřících k nejvýznamnějším v zemi a setkání s opravárenskou organizací Ministerstva železnic, která má ve svém oboru monopolní postavení. Zejména dopravní průmysl je dnes tahounem importu obráběcích strojů,“ říká Jitka Hanzlíčková, generální ředitelka CzechTrade, k akci, které se účastnili zástupci Svazu výrobců a dodavatelů strojírenské techniky, TOS Varnsdorf, Strojimport, Šmeral Brno či Kovosvit Sezimovo Ústí. Řada z více než stovky oslovených indických firem (Godrej & Boyce, Larsen & Toubro, Tata Motors, Bharat Forge) české stroje ve svých provozech již zčásti užívá.
Indové se musí vyrovnat s nutností zlepšovat životního prostředí a vyřešit městskou dopravy v rychle rostoucích nových městech (např. výstavba metra v Bangalore). Snahu o nalákání nových investic do Indie provází budování zvláštních ekonomických zón a další snahy indické vlády o zlepšení podnikatelského prostředí v Indii. Českým podnikům se nabízejí také možnosti dodávek strojů, zařízení a technologií pro chemický a petrochemický průmysl, dodávky ropovodů/plynovodů nebo jejich částí, kompletních technologií a zařízení na zpracování ropy a plynu.
Mise do Indie
Delegaci prezidenta republiky Václava Klause 3. – 13. 11. do Indie bude doprovázet česká podnikatelská mise, která se zúčastní v Dílí a v Kalkatě Podnikatelského fóra organizovaného ve spolupráci s CII (Confederation of Indian Industry) a FICCI (Federation of Indian Chambers of Commerce) a která bude prezentovat české podniky na indickém trhu. Zástupci českých firem se setkají se svými indickými partnery i zástupci státních organizací a profesních svazů obou zemí. „V delegaci jsou zastoupeny firmy z širokého spektra domácího průmyslu. Tradičně největší zastoupení mají strojírenské firmy, ale velkou šanci navázat v Indii strategické partnerství mají i firmy poskytující služby, ať v oblasti bankovnictví a pojišťovnictví, tak i v oblasti letecké přepravy nebo IT. Právě vývoz služeb je oblast, na kterou bychom zaměřujeme naši pozornost a efektivně ji chceme podporovat,“ zdůrazňuje Martin Tlapa.