Podle analýz České národní banky se tato výše pohybuje okolo 120 miliard korun. Na druhou stranu se díky tlaku konkurenčního prostředí stáje snižuje doba nutná k vyhodnocení žadatelů o úvěrové produkty a snižují se nároky na informace, které žadatel při posouzení předkládá. Také proto některé z bank, jako je například Raiffeisenbank, již zavedly řešení, které automatizuje oceňování důvěryhodnosti a kredibility klientů. Tento Workflow & Scoring systém společnosti SinTe se již s úspěchem prosazuje na slovenském a českém finančním trhu.
Podíl úvěrů na celkových aktivech bank, které jsou v České republice, se pohybuje okolo 40 %. V roce 2002 to bylo 35,9 %, v roce 2003 39,4 %, v roce 2004 40,7 % a za první pololetí letošního roku pak 38,3 %. Úvěry jsou přitom nejdůležitějším zdrojem zisků bank, leasingových společností a stavebních spořitelen.
Úvěry slouží především pro financování podniků, výstavbu domů či bytů a spotřebě. U podniků sice převažují krátkodobé úvěry (okolo 40 % všech úvěrů), jejich podíl se však postupně snižuje na úkor středně a dlouhodobých. O podnikový úvěr nejčastěji žádají stavební a developerské společnosti. Přestože podíl úvěrů pro drobnou klientelu roste, zůstává zatím míra zadluženosti českých domácností daleko za vyspělými státy. Celková zadluženost domácností u bank je okolo 370 miliard korun. Z toho tvoří 40 milard dluhy živnostníků, 250 miliard úvěry na bydlení a přibližně 80 miliard spotřebitelské úvěry. Podle Evropské centrální banky je navíc poměr nesplacených spotřebitelských úvěrů při přepočtu na obyvatele v České republice asi 7,5krát nižší, než je evropský průměr.
Workflow & Scoring systém
Bankovní domy, leasingové firmy, splátkové společnosti a další instituce musejí vyhodnocovat rizika spojená s poskytováním jednotlivých finančních produktů. Pokud jsou tyto činnosti realizovány, sledovány a kontrolovány ve spolupráci s dalšími pobočkami, používají tyto společnosti specializovaná řešení. Ta ověřují různé podmínky pro poskytnutí úvěru, půjčky, leasingu, záruk a jiných finančních nástrojů. V České republice Raiffeisenbank a ve Slovenské republice Poštová banka a OTP Banka Slovensko proto již začaly využívat Workflow & Scoring systém společnosti SinTe.
Workflow & Scoring systém je složen z několika různých technologií. Credit Scoring je technologie, jež na základě informací z minulosti vypočítává pravděpodobnost budoucího rizika. Souhrn ovlivňujících kritérií je představován scoringovou kartou - tzv scorecard. Tato karta slouží buď k vyhodnocení informací uvedených v žádosti o půjčku, či vyhodnocení dat o chování klienta, nebo určení pravděpodobnosti vymáhání pohledávek.
Základem celého systému je Workflow, které zabezepečuje plynulou a řízenou komunikaci s uživateli, a to buď formou zpráv, událostí či úkolů. K Workflow patří rovněž zasílání SMS nebo emailů žadatelům (např. při vymáhání). Uživatelské formuláře pro zadávání žádostí a „manuální“ činnosti, jakými jsou schvalování, rozhodnutí a ověření, jsou součástí tzv Front End. Modul Collection zajišťuje sledování platební morálky a kázně dlužníka v období trvání úvěrového produktu. Omezený počet uživatelů, kteří odpovídají za uživatelská oprávnění, má přístup do Back Office. Workflow & Scoring systém dále poskytuje statistické a analytické přehledy na základě velkého množství informací, které se shromáždí při samotném hodnocení - toto je úkolem modulu Reporting.
Přístup do Workflow & Scoring systému je možný z internetových stránek finanční instituce, call centra, ústředí a jednotlivých poboček apod..
„Potřeba a forma ověřování žádostí o úvěry a další typy půjček je ze strany finančních institucí značná. Tomu jsou přizpůsobena řešení, která desítkám těchto organizací v České i Slovenské republice nabízíme,“ vysvětluje Jan Denemark, výkonný ředitel SinTe.
Novinkami ve Workflow & Scoring systému jsou moduly pro testování a modelování hodnotících strategií a implementovaných scorecards. Tím je dosažen dostatečný komfort pro pracovníky analytických útvarů při řízení strategie hodnocení žadatelů finanční institucí. Zároveň možnost testování a modelování nových kritérií a scorecards umožňuje předem stanovit, jak se implementace těchto často i drobných změn projeví v konečném výsledku hodnocení.