Klaus ukončil návštěvu Indie v závodě na výrobu škodovek

13.11.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

AURANGABÁD (Indie) 13. listopadu (zvláštní zpravodaj ČTK) - Český prezident Václav Klaus na závěr své týdenní návštěvy Indie slavnostně otevřel novou montážní linku automobilů Škoda v Aurangabádu ve státě Maháráštra. Linka zvýší výrobní kapacitu továrny na dvojnásobek na potenciálních 30.000 vozů za rok.

Škoda Auto vstoupila na indický trh v roce 2000, o rok později zde prodala 189 vozů, v roce 2002 již 4401 vozidel. V loňském roce to bylo 7202 vozů a letos by jich mělo být kolem 10.000, z toho 9000 octavií a 1000 superbů.

V Aurangabádu se začaly škodovky montovat v roce 2001. Nejprve se zde vyráběl starší model octavie, letos se výroba rozšířila o nové octavie a superby a Škoda zde hodlá montovat i fabie. Dosavadní výrobní kapacita závodu, který zaměstnává asi 400 lidí, dosahovala kolem 15.000 vozů za rok.

Ceremonie byla do značné míry symbolická, protože na nové lince se již od začátku října pracuje. Závod v Aurangabádu montuje vozidla z dílů dovážených z velké části z České republiky. Škoda India zaměstnává v ČR několik set lidí, řekl ředitel aurangabádského závodu Imran Hassen. V Indii se vyrábí do škodovek pouze baterie a pneumatiky.

I když se zde zatím montují vozy pro indický trh, měl by se Aurangabád, do kterého Škoda již investovala 100 milionů eur, stát základnou pro další expanzi do zemí jižní a jihovýchodní Asie. Několik vozů bylo již vyvezeno do Bangladéše.

Nyní se v Aurangabádu montuje asi 40 vozů denně. Od začátku zde z výrobních linek sjelo už 25.000 škodovek. Generální manažer výroby Josef Kiss ocenil na indických zaměstnancích především jejich nadšení a touhu se učit. "Lidé zde mají dobré vzdělání a mají obrovskou touhu si osvojovat nové věci," řekl Kiss. Na druhou stranu nejsou tak manuálně zruční a nemají takové předpoklady k improvizaci, dodal Kiss, který v Aurangabádu působí dva roky.

Zatímco ještě před desetiletím jezdily po indických silnicích dva či tři typy vozů v licenci vyráběných zastaralých modelů, s uvolňováním ekonomiky po roce 1991 se prudce rozšířila i nabídka osobních vozů. V Indii jsou nyní k vidění vozy mimo jiné domácí firmy Tata nebo zahraniční Hyundai, Toyota, Ford či Honda, které se však všechny montují v Indii, protože vysoká cla vyřazují dovážené vozy prakticky ze hry.

Rychle rostoucí indický trh přitahuje i další výrobce. Vedle Škody, jejíž vozy jsou již na indických silnicích běžným zjevem, se francouzský Renault chystá v Indii vyrábět model Logan a o výstavbě montážních závodů uvažují také BMW a Volkswagen.

Škodovky upoutaly nejen indické zákazníky, ale i odborníky. Indický motoristický časopisu Overdrive vyhlásil Škodu Superb automobilem roku 2005 před Hyundai Getz a Elantra a Ford Vision.

Na Václava Klause čekala na letišti v Aurangabádu kolona vozů, v níž podle očekávání převládaly škodovky. Organizátoři nicméně českého prezidenta usadily do obstarožního domácího indického modelu Ambassador, který je oblíbeným vozem indických politiků již od počátku 60. let.

Návštěvou závodu Škody v Aurangabádu ukončil Václav Klaus týdenní návštěvu Indie. Nejprve jednal v hlavním městě Dillí s nejvyššími představiteli země, pak dostal čestný doktorát na univerzitě v Šántiniketanu v Západním Bengálsku a v jižní Indii navštívil závod na výrobu nákladních automobilů Tatra a softwarovou firmu Infosys, která má odbočku v ČR.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK