"Vzhledem k tomu, že rozhodnutí uvedeného strategického investora je očekáváno do konce tohoto roku, je nutné vyslat jasný signál, že Česká republika bude mít investičně připraveny odpovídající lokality pro umístění investice," stojí ve zprávě MPO, kterou má ČTK k dispozici.
Sedmá největší automobilka na světě Hyundai nedávno oznámila záměr vybudovat továrnu v Evropě za 30 miliard korun, podle některých zdrojů dokonce za 45 miliard korun. Mezi favority na výstavbu továrny je i ČR, kde podle MPO pro tuto obří investici připadají v úvahu právě průmyslové zóny v Ostravě-Mošnově, Nošovicích a v Holešově.
MPO v předkládací zprávě pro vládu uvedlo, že 1,56 miliardy korun by mělo být použito na pokrytí nákladů spojených s výkupem pozemků, nemovitostí a dalších nákladů souvisejících s přípravou a zabezpečením výstavby těchto tří strategických průmyslových zón. Dalších 210 milionů mají tyto zóny získat z již schváleného programu na podporu rozvoje průmyslových zón do roku 2007.
Pokud se Hyundai rozhodne pro ČR, tak to podle MPO bude jedna z největších přímých zahraničních investic do výstavby závodu na zelené louce v ČR. "Svým objemem může v druhé fázi překonat i investiční projekt společnosti TPCA v Kolíně. Druhá fáze by znamenala i výstavbu motorárny, ale tento záměr je zatím pouze ve fázi příprav a jeho realizace bude záviset především na tom, jak bude probíhat realizace první fáze, tedy výstavba montážního závodu," uvedlo MPO.
Hyundai má již svoji divizi KIA Motors na Slovensku. Šéf firmy Hyundai nedávno navštívil Moravskoslezský kraj, aby si prohlédl lokality pro stavbu továrny. Definitivní rozhodnutí má automobilka oznámit do konce listopadu. Továrna by zaměstnala přímo 3000 lidí.
Mezi lety 1998 a 2004 stát do přípravy průmyslových zón investoval ze státních prostředků 4,26 miliardy korun. Do konce minulého roku stát podpořil téměř 90 zón, kde investoři vytvořili podle MPO více než 22.000 pracovních míst s příslibem 49.000 míst do konce roku 2006. V letošním roce zhruba 800 milionů korun míří do zón v Kolíně a do projektu Škoda Plzeň.
Náklady na přípravu strategických průmyslových zón zahrnují především náklady na výkupy pozemků, přípravu povolovací dokumentace či vybudování technické a dopravní infrastruktury.