Mezi hlavní příčiny poklesu leasingu patří odklon k úvěrovému financování na úkor leasingu. Členské firmy ČLFA poskytly do konce září spotřebitelské úvěry za 23,3 miliardy korun, což znamenalo nárůst o 41 procent. Ředitelka splátkové firmy Cetelem Alena Ludrovská uvedla, že tak vysoký nárůst nezaznamenala žádná ze tří největších firem na trhu. Způsobily jej nové firmy na trhu a leasingové společnosti, které začaly spotřebitelské úvěry také nabízet, dodala.
Leasingový trh v Česku poprvé nepřinesl meziročně lepší čísla loni. Pokles pokračoval i v prvním letošním čtvrtletí, naopak za první pololetí 2005 vykázaly leasingové společnosti nárůst o 3,7 procenta. Objem leasingu movitých věcí, kam patří vedle osobních a nákladních aut také stroje či počítače, klesl v roce 2004 o 2,8 procenta na 96,6 miliardy korun.
Příčinou byly květnové daňové úpravy a horší prodej nových aut, nosné složky trhu. Po vstupu do EU zmizela u daně z přidané hodnoty snížená sazba pro leasing automobilů, což postihlo hlavně fyzické osoby. U občanů byla dříve daň pětiprocentní, nyní je 19 procent.
Proti loňským prvním třem čtvrtletím vzrostl podíl leasingu osobních a lehkých užitkových aut ze 39,3 na 47,6 procenta, podíl leasingu těžších dopravních prostředků klesl ze 37,8 na 28,5 procenta. Podíl leasingu strojů se mírně zvýšil z 19,3 na 19,7 procenta. Podíl leasingu počítačů a vybavení kanceláří se snížil z 0,9 na 0,8 procenta. Podíl ojetých vozů na celkovém leasingu vozidel činil 28,5 procenta, zatímco loni v témže období byl 24,4 procenta.
Leasing se v tuzemské ekonomice často využívá. Mezi zeměmi střední a východní Evropy zaujímá Česko v leasingu první místo, celkově je v Evropě těsně za první desítkou. Podíl leasingu na financování strojů a zařízení představuje zhruba třetinu, což je dvojnásobek evropského průměru. "Patříme v tomto ohledu do první světové trojky vedle USA a Velké Británie," upozornil Válek.