Vánoční svátky se blíží, obchody začínají praskat ve švech

16.11.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

PRAHA 16. listopadu (ČTK) - V českých obchodech se již začínají naplno rozbíhat vánoční nákupy, jejichž vrchol obchodníci očekávají v prosinci. Mnoho obchodů letos zahájilo vánoční prodej opět o něco dříve než loni a první prodejny dostaly vánoční výzdobu již v polovině října. Hitem letošních Vánoc bude podle obchodníků opět drahá elektronika, kosmetika a hračky, mezi kterými budou hrát prim moderní panenky, stavebnice, či různé hračky na dálkové ovládání.

V polovině října odstartovala vánoční prodej například společnost Tesco Stores ČR. "S představením vánoční nabídky jsme zaznamenali i nárůst počtu zákazníků, kteří se pomalu začínají připravovat na vánoční svátky. Očekáváme, že nejvyšší návštěvnost zaznamenáme v prosinci, kdy bude příprava na Vánoce vrcholit," řekla mluvčí Tesco Stores ČR Jana Matoušková.

Stejně hodnotí začátek vánočních nákupů také Kateřina Černá ze společnosti Ahold Czech Republic, která v ČR provozuje síť supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova. "Nejsilnějšími prodejním obdobím jsou adventní víkendy a poslední dva dny před Štědrým dnem. Očekáváme také zvýšený zájem zákazníků ve dnech, kdy vyjde nová kniha Harryho Pottera. Chceme prodávat celou edici za speciální cenu," řekla Černá.

Matoušková odhadla, že letos bude k nejčastějším vánočním dárkům patřit kosmetika, elektronika a domácí potřeby. "Dárková kosmetika představuje ideální variantu pro ty, kteří si s výběrem dárků nechtějí příliš lámat hlavu," podotkla Matoušková. Podle Černé v posledních letech roste obliba větších elektronických dárků, jako jsou DVD přehrávače, počítače či mobily. "Také různé kosmetické balíčky jsou rok od roku populárnější," uvedla Černá.

V dárcích pro děti budou podle obchodníků letos hrát prim panenky, skládačky, stavebnice a autíčka. "Prodeje také ukazují, že děti si v poslední době oblíbily zejména hračky interaktivní, akční, technického rázu i hračky napodobující život dospělých. Kluci touží po dětských počítačích, robotech a stavebnicích Lego, holčičky zase po šicích strojích nebo vysavačích," řekla Matoušková. I v hračkách lze vystopovat módní trendy například ze světa populární hudby. "Nabízíme dokonce rapovou panenku i panáčka či hip-hopové panenky," poznamenala Černá.

Hodně Čechů letos pořídí vánoční dárky na dluh. S blížícími se Vánocemi se totiž prudce zvyšuje zájem lidí o spotřebitelské úvěry. Růst podle bank mnohdy dosahuje až 25 procent v porovnání se zbytkem roku. Tento trend potvrzují i obchodníci. "Z výsledků provozu naší zákaznické linky vyplývá, že značná část lidí se ptá na možnost nákupů na splátky. Je tedy možné, že tento trend ovlivní letošní nákupy," uvedla Černá.

Podle odhadu hlavní ekonomky společnosti Next Finance Markéty Šichtařové letos Češi v předvánočním období utratí v obchodech zhruba 233 miliard korun, což bude o čtyři procenta více než ve stejném období loňského roku. Vánoce jsou tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Společnost Ahold ale letos zaznamenala ještě vyšší zájem zákazníků v létě, kdy v Hypernovách nabízela v noční akci až 80procentní slevu na sezónní zboží. "Například v liberecké Hypernově jsme tu noc měli více zákazníků než minulý rok 23. prosince ve špičce," řekla Černá.

Obchodní řetězce před propuknutím vánočních nákupů začaly po celé zemi horečně dokončovat nové velkoprodejny, aby v jejich pokladnách skončila co největší část z tučných vánočních útrat. V českých městech se tak v posledních týdnech výrazně zvýšila frekvence otevírání nových hypermarketů či specializovaných prodejen. Několik nových obchodů na podzim otevřely například společnosti Tesco, Ahold, Obi, ElectroWorld, Datart, Kaufland či Interspar.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK