Premiér požaduje stanovisko ÚOHS k výsledkům soutěže na mýtné

21.11.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

PRAHA 21. listopadu (ČTK) - Premiér Jiří Paroubek požaduje vyjádření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) k výsledkům tendru na vybudování a provozování mýtného. Bez pozitivního stanoviska úřadu nelze přistoupit k budování systému mýtného, uvedl premiér v dopisu ministru dopravy Milanu Šimonovskému. Dopis má ČTK k dispozici. Vyjádření ministerstva dopravy se shání.

Na ÚOHS se obrátilo sdružení Mytia, které tvrdí, že ministerstvo dopravy porušilo při tendru zákon. Premiér chce po Šimonovském upřesnění, na jaké konkrétní aspekty tendru je stížnost zaměřena.

Premiér dále ministra dopravy žádá o vlastní hodnocení argumentů kritiků způsobu, jakým byl tendr zorganizován a vyhodnocen. Zároveň Paroubek požaduje interní analýzu souladu tendru s evropskou legislativou pro výběrová řízení.

Teprve po vyhodnocení požadovaných podkladů bude podle premiéra možné rozhodnout o dalším postupu. "Po vyhodnocení mnou požadovaných podkladů bude možné rozhodnout o dalším postupu, případně přistoupit k realizaci projektu. Do té doby vám doporučuji nečinit v této záležitosti žádné další úkony," napsal premiér.

Tendr na dodavatele mýtného systému vyhrála rakouská firma Kapsch. Podle generálního ředitele české pobočky Kapsch Karla Feixe společnost obdržela od ministerstva dopravy oznámení o přidělení zakázky. Kapsch v soutěži nabídl třetí nejnižší cenu. Mikrovlnný systém chce vybudovat a deset let provozovat za 22 miliard korun.

Některé z vyřazených firem již avizovaly, že se proti rozhodnutí odvolají k antimonopolnímu úřadu. Podle agentury Reuters mají ostatní zájemci 14 dnů na vznesení námitek proti rozhodnutí.

Tendr má kritiky nejen v řadách neúspěšných firem. Například podle Autoklubu soutěž jednoznačně nahrávala mikrovlnným technologiím. Podle Václava Špičky z českého Autoklubu lze ale satelitní systém mnohem lépe využít jako regulátor provozu tedy k poskytování informací o intenzitě provozu, sjízdnosti komunikací a dalších informací.

Soutěž kritizovaly i opoziční politické strany. Komunisté podle předsedy Vojtěcha Filipa na příští schůzi sněmovny navrhnou vládě, aby výběrové řízení zrušila. Podle středočeského hejtmana a stínového ministra dopravy ODS Petra Bendla už samotný způsob nastavení výběrového řízení naznačoval, kdo má vyhrát. "Bude potřeba nechat prověřit tu soutěž, jestli opravdu proběhla regulérně," řekl již dříve.

Mýtné se má v ČR od nákladních vozů nad 12 tun začít vybírat od roku 2007 na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Na vybrané tahy první třídy by se zpoplatnění mělo rozšířit od roku 2008. Platilo by se pak na 2100 kilometrech českých silnic. Stát očekává, že v prvním roce vybere na mýtném asi osm miliard korun. Nyní kamiony zaplatí za dálniční známky asi miliardu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK