"Trh s veřejnou osobní dopravou chceme liberalizovat," připomněla v deníku mluvčí ministerstva Marcela Žižková. Ministerští úředníci vybrali záměrně dvě tratě, kde čekali zájem více firem. Vítěz dostane smlouvu na rok. Pokud se osvědčí, ministerstvo mu jí bude po dalších osm let obnovovat. Pak se uskuteční další soutěž.
Soukromí dopravci nabídli do soutěže moderní soupravy Siemens Desiro. Jsou tišší a pohodlnější, s větším zrychlením než vozy, kterými dosud vozí cestující České dráhy, píše MfD.
České dráhy přišly podle deníku s nabídkou starých, ale opravených vozů. Podle neoficiálních informací podnik nabídl o téměř polovinu nižší cenu než jejich konkurenti. Konkrétní částka však není známa, uvádí MfD.
Cena není podle Petra Seidnera z Connexu jediné kritérium. "Hodnotí se i kvalita," řekl deníku. Společnost Viamont nedávno zvítězila nad Českými drahami v soutěži na provozování regionální tratě mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi. "Nenabízíme nižší cenu, ale podstatně vyšší kvalitu než dosud," řekl MfD člen představenstva firmy František Kozel.
O vstupu do železniční dopravy uvažuje podle listu i společnost Student Agency. "Pracujeme na tom," řekl majitel firmy Radim Jančura.
České dráhy mají v osobní dopravě až na pár výjimek na železnici monopol. Jen na expresy a rychlíky stát ročně Českým drahám doplácí téměř 2,5 miliardy korun, píše MfD. Osobní doprava je prakticky všude ve světě ztrátová a stát ji musí dotovat, poznamenává deník.