Přední firmy z USA a EU vyzvaly k odstranění bariér obchodu

29.11.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

BRUSEL 29. listopadu (zpravodaj ČTK) - Přední nadnárodní společnosti z USA a Evropské unie vyzvaly politiky k rychlejšímu odstraňování obchodních bariér a sbližování podmínek na trzích. Vytvoření transatlantického trhu podle nich pomůže všem zúčastněným ekonomikám a výrazně zrychlí ekonomický růst.

Podle předních světových společností sdružených v takzvaném Transatlantickém obchodním dialogu (TABD) by především měly zmizet regulatorní bariéry pro vzájemný obchod a investice. Zároveň by se měla lépe zabezpečit ochrana vlastnických práv, urychlit integrace finančních trhů a přiblížit evropské i americké účetní standardy. Úsilí o bezpečnost a bránění klimatickým změnám by podle nich nemělo podkopávat obchod, ale naopak podporovat inovace.

Současný evropský šéf TABD a zároveň předseda Reuters Group Niall FitzGerald dnes na setkání s novináři připomněl, že roční obchod mezi EU a USA dosahuje závratných 500 miliard dolarů (12,5 bilionu korun) a dlouhodobé transatlantické investice, produkce či výzkum dosahují dokonce dvou bilionů dolarů (50 bilionů Kč).

FitzGerald zmínil i nedávnou studii Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), podle které by odstranění bariér obchodu na obou stranách Atlantiku mohlo zrychlit ekonomický růst v EU až o 3,5 procenta a v USA o tři procenta. "Pomůže to nastartovat vyšší růst, vytvořit více pracovních míst a poslouží jako hlavní stimul světové ekonomice," řekl.

O překážkách, které firmám brání v působení na americkém či unijním trhu, budou šéfové firem jednat se zástupci Evropské komise v čele s komisařem Günterem Verheugenem, zástupci britského předsednictví a americkou delegací vedenou ministrem obchodu USA Carlosem Gutierrezem. Na pořadu jednání bude i blížící se prosincové jednání Světové obchodní organizace (WTO) v Hong Kongu.

Mezi členy evropské části skupiny TABD patří například společnosti British Airways, Deutsche Bank, Ericsson, KPMG, Philips, Renault, Siemens či Unilever. V americké větvi jsou zastoupeny například firmy Coca Cola, General Electric, FedEx, Deloitte, Ernst&Young, PwC, Esteé Lauder či Visa International.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK