"Systém eliminuje možnost získat potvrzení o technické prohlídce, aniž by vozidlo bylo skutečně zkontrolováno," uvedla. Navíc má umožnit i kontrolu technického stavu vozidel přímo v silničním provozu, tedy propojení s policejním systémem Matra.
Ministerstvo chce podle Žižkové v lednu systém zavést na dvou pražských STK, aby si ověřilo jeho fungování ve skutečném provozu. "Předpokládá se, že všechna STK budou na tento kompletně on-line systém s centrální databází napojena do konce prvního, maximálně druhého čtvrtletí příštího roku," dodala s tím, že konečný termín nasazení je dán především postupnou migrací a konsolidací dat každé nově zapojované stanice do on-line systému.
Podle Petra Mikšovského ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů by po zavedení systému mohl počet případů, kdy jsou technické prohlídky provedeny pouze na papíře bez přítomnosti vozidla, klesnout až o 80 procent. Systém umožní například sledovat čas kontroly od založení protokolu, přes vjezd a výjezd z kontrolní linky STK, po zápis závad a tisk protokolu bez možnosti vnějšího zásahu obsluhy. Program také umožní kontrolovat zpětně historii kontrol vozidel podle průběhů předchozích technických prohlídek či údajů v centrálním registru vozidel.
Benevolentní technické kontroly považují odborníci za jednu z příčin stárnutí tuzemského vozového parku a velkého přílivu ojetých aut ze zahraničí. Do října stoupl počet dovezených aut z druhé ruky o pětinu na téměř 120.000, což je o 13.000 více než počet zaregistrovaných nových vozů. Průměrné stáří tuzemského vozového parku je kolem 13,5 roku.