Na co je třeba dát si pozor a jak postupovat pokud ztratíte, nebo vám byla odcizena platební karta :
-
Ztrátu nebo odcizení platební karty nahlaste instituci, která ji vydala ihned jakmile tuto skutečnost zjistíte.
-
Tato instituce provede blokaci nebo stoplistaci karty. U většiny bank nese náklady vzniklé zneužitím platební karty majitel účtu, a to do půlnoci dne nahlášení ztráty. Některé banky však mají tuto lhůtu prodlouženu.
-
U některých bank je možné zavolat na infolinku a nahlásit ztátu nebo odcizení platební karty přímo přes operátora. Jiné banky mají speciální střediska pro blokaci, jejichž číslo bývá uvedeno na zadní straně karty. To nám ovšem při ztrátě karty není nic platné, proto si toto číslo předem poznamenejte jinam, kde k němu máte přístup.
-
Seznam telefonních čísel jednotlivých bank a kartových asociací, kde můžete nahlásit ztrátu/odcizení platební karty najdete na našem serveru.
-
Při výběru banky, u které si chcete zřídit platební kartu berte v úvahu výši poplatku za blokaci nebo stoplistaci platební karty. Blokace je trvalé nebo dočasné omezení práva používat kartu a je záležitostí několika stokorun. Stoplistace, která se týká embosovaných karet je ovšem podstatně nákladnější záležitostí. Jde o trvalé a nevratné zrušení práva používat platební kartu.
-
Pokud chcete rizika spojená se ztrátou nebo odcizením platební karty omezit na minimum je možné se u některých bank pojistit proti ztrátě nebo odcizení platební karty. Toto pojištění poskytuje ochranu finančních prostředků v době mezi ztrátou nebo odcizením karty a nahlášením této události bance a rovněž úhradu poplatků za blokaci nebo stoplistaci karty. Výše pojistného se liší dle ročního limitu pojistného krytí. Jde ve většině případů o částku do 1000 Kč ročně.