Po 40 letech skončí výroba vozů Volha

08.12.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

MOSKVA 8. prosince (zpravodajka ČTK) - Po 40 letech skončí v Rusku výroba automobilů Volha, které k zemi patří stejně neodmyslitelně jako moskevský Kreml. Konec drahé výroby oznámil tento týden ve Washingtonu hliníkový král Oleg Deripaska, jehož firma kontroluje Gorkého automobilový závod (GAZ), kde volhy vznikají.

Masová výroba vozů s označením Volha začala v roce 1970, první automobily stejného typu GAZ-24 byly vyrobeny už o tři roky dřív. Podle Pjotra Zolotarjova, ředitele firmy Russkije Mašiny, která patří právě Deripaskovi, se bude výroba volhy v příštích pěti letech postupně utlumovat. Místo nich by se měl závod zcela soustředit na výrobu užitkových vozů a dodávek, které pod značkou Gazel nabízí už 11 let. Firma chce v roce 2007 nabídnout své akcie na burze.

Volhy, které nyní stojí kolem 9000 dolarů, jdou v Rusku stále na odbyt. Letos jich chce GAZ vyrobit 56.000. Volha prošla několika modernizacemi, nyní se například vyrábí s motorem Daimler Chrysler, také její design je nový.

Přesto jsou s tímto autem spojovány především nostalgické myšlenky na "zlaté" roky Sovětského svazu v 70. letech. Volha tehdy sloužila jako výraz společenského postavení, jezdili s ní komunističtí byrokraté. Veteránský vůz z továrny GAZ vlastní i ruský prezident Vladimir Putin. Autem z roku 1956 dokonce svezl svého amerického kolegu George W. Bushe.

Ale ani prezidentská podpora volhám zřejmě nepomůže v souboji s kvalitnějšími a často i levnějšími vozy z Evropy a Japonska. Světové automobilky v Ruské federaci v poslední době otevírají své filiálky, jejichž produkce je určena přímo pro místní trh.

Ruské ministerstvo průmyslu a energetiky navíc oznámilo, že ruské automobily v nejbližší době zdraží asi o 500 dolarů, a budou se proto nejspíš prodávat daleko méně než dosud. Na vině je přechod automobilového průmyslu k evropskému standardu "Euro-2" a s ním spojené vyšší náklady na výrobu aut.

S automobily Volha to vypadalo špatně už v 90. letech po rozpadu SSSR a ztrátě východoevropských trhů. Tehdy ji zachránili ruští občané, pro které byl dříve nedostupný sen najedou dosažitelný. Zahraniční auta podobných rozměrů byla v té době až desetkrát dražší. Snaha závodu o výrobu ruského audi GAZ-3105 skončila neúspěchem, a tak se na trhu prosadila modernizovaná volha, která se prodává dosud.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK