"Český a slovenský trh je, co se týká vánočního sortimentu, v Evropě svým způsobem unikátní. Vyplývá to z tradice vánočních výrobků, které jinde sotva najdete," řekl ředitel vnějších vztahů Nestlé Česko Martin Walter. Například kolekce nebo arabesky jsou typickými vánočními výrobky v tuzemsku, salonky jsou nezastupitelným produktem na Slovensku. Na jiných evropských trzích, třeba v Německu či Rakousku, jde spíše o vánoční přebaly standardních výrobků.
Češi poslední roky projevují rostoucí zájem o hořkou čokoládu, proti mléčné se ale stále prodává přibližně v poměru jedna ku třem. Přes rozhodující podíl tradičních výrobků se domácí spotřebitelé před Vánocemi nebojí sáhnout i po novinkách či limitovaných sezonních sériích, třeba čokolád s rozličnými přísadami.
Nabídka vánočních a mikulášských cukrovinek se na pulty obchodů dostává stále dřív, v některých případech se objevuje již na přelomu září a října. Ceny značkových výrobků se přitom udržují zhruba na stejné úrovni, na trh ale pronikají také malí producenti nabízející levné zboží. Obecně platí, že Vánoce spolu s Velikonocemi patří pro výrobce cukrovinek mezi významné prodejní období během roku.