"Prohřešků bylo více než 800 a jejich největší díl připadl na diskontní prodejny. Po mediální masáži již v obchodech nenajdeme zkažené maso a podobné katastrofální nálezy, ale našli jsme zejména špatné značení potravin a prošlou záruční lhůtu. U některých potravin nebylo možné dohledat výrobce," řekl prezident AK Jan Veleba.
Nejhůře v průzkumu dopadl řetězec Lidl, kde bylo 30 procent ze všech zjištěných nedostatků. Vysoké procento měly také diskontní prodejny Plus (20 procent) a hypermarkety Kaufland (18 procent). Naopak nejlépe z průzkumu vyšly supermarkety Delvita (jedno procento), supermarkety Billa a hypermarkety Interspar (dvě procenta) a hypermarkety Globus (tři procenta).
Průzkum trhu bude podle Veleby ukončen příští týden a jeho výsledky chce AK předložit ministrům průmyslu a obchodu a zemědělství. "Pak půjdeme do parlamentu a podpoříme legislativní iniciativu k novele zákona o hospodářské soutěži, kde budeme dokladovat, jak to v terénu vypadá a že novela je potřebná," uvedl Veleba.
Sledování kvality potravin v obchodních řetězcích AK zahájila v listopadu ve spolupráci s Odborovým svazem pracovníků zemědělství a výživy a se Sdružením obrany spotřebitelů. Hlavním cílem akce je podle komory upozornit veřejnost i politiky na nepravosti při prodeji potravin. Všechny prohřešky proti zákonu a vyhláškám předávají zástupci komory dozorovým orgánům.
Kontroly Státní zemědělské a potravinářské inspekce letos v 18 velkoprodejnách odhalily manipulaci s dobou trvanlivosti a další nedostatky, včetně prodeje prošlých potravin a zkaženého masa. Mezi hříšníky se objevily pětkrát Julius Meinl a Hypernova, čtyřikrát Albert a jednou Carrefour, Delvita, Billa a Kaufland. Pracovníci České obchodní inspekce za deset měsíců letošního roku uskutečnili v obchodních řetězcích 2977 kontrol. V 712 případech, tedy téměř ve čtvrtině, zjistili porušení zákonů, na jejichž dodržování inspekce dohlíží.