"Máme pocit, že je to snaha zvítězit za každou cenu. Jejich nabídka je nereálná a neodpovídá nákladům," řekl listu předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík.
Například na trati z Mostu do Plzně chtějí ČD od státu jen 8,4 milionu korun na doplacení ztráty, zatímco konkurenční Viamont požaduje 53,8 milionu korun. Podobné je to i na trati z Pardubic do Liberce.
Cena však není jediným kritériem soutěže, rozhoduje také kvalita služeb. Zatímco společnosti Connex a Viamont nabídly moderní soupravy Siemens Desiro, dráhy modernizované staré vozy.
Dráhy ale odmítají, že by šly pod cenu. "Byla provedena kalkulace konkrétní trati v rámci celkové kalkulace na dopravní obslužnost," uvedla Hana Bednářová z Českých drah. Více se firma do skončení soutěže nechce vyjadřovat.
Zjistit, kolik dráhy dostávají za obě tratě, dosud není možné. Ministerstvo dopravy totiž doplácí drahám ztráty za všechny rychlíky a expresy jako jeden celek.
Stát chce postupně pustit konkurenci na další tratě. "Je to jediná cesta, jak ukázat skutečné náklady na dopravu a rozhýbat trh," řekl Mužík.