Přehlasovala tak Senát, který chtěl zpřísnění reklamy na výprodeje z novely vypustit. Předlohu nyní posoudí prezident.
Sněmovna novelu poprvé schválila v říjnu. "Řetězce budou povinny informovat zákazníka při velkoplošných reklamách na slevu, kolik toho zboží mají na skladě, nebo jak dlouho bude toto zboží prodáváno," řekl tehdy novinářům ministr průmyslu a obchodu Milan Urban (ČSSD). Ministerstvo novelu zákona o regulaci reklamy vypracovalo i kvůli problémům s novoročními výprodeji v řetězcích, které některé zlevněné výrobky vůbec neměly na skladě.
V Senátu ale v listopadu převážil názor, že některé pasáže v novele jsou nejasné. "Pokud je (občan) nesvéprávný a nechá se nalákat reklamou na fotoaparáty, kde si lidé lámou ruce a v tom krámě mají už jenom tři kusy, protože jich víc neměli, pak je to jeho problém. On to udělá třikrát nebo čtyřikrát a pak už bude opatrný," uvedl například senátor Jaroslav Kubera z ODS.
Novela má své odpůrce i ve Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, podle něhož dostatečně nerozlišuje reklamní akce od výprodejů, což prý bude mít nepříznivý vliv nejen na objem prodaného zboží, ale i na jeho nabídku.
Ministr Urban byl z dnešního jednání sněmovny omluven, v Senátu ale tuto kritiku odmítl. "To je prostě pokus o to, aby letáky na výprodeje se používaly jenom v případě, že zboží je k dispozici. Myslím si, že takové slušné zacházení si český zákazník zaslouží," uvedl. Většina sněmovny dnes dala Urbanovi za pravdu a schválila původní variantu.
Obchody už samy po lednových výprodejích začaly slevy inzerovat opatrněji. Většina z nich již uvádí platnost těchto prodejních akcí, případně i množství zlevněného zboží, které je k dispozici.
Kromě výprodejů se novela týká i některých dalších oblastí. Sněmovna mimo jiné v tomto předpisu organizátorům motocyklové Velké ceny České republiky umožňuje, aby mohli další tři roky využívat při pořádání závodu tabákovou reklamu. Výjimku poslanci schválili právě v rámci hlasování o novele zákona o regulaci reklamy.