"V roce 2005 zakoupí v celosvětovém měřítku zákazníci téměř 100 milionů digitálních fotoaparátů. Pro srovnání - maximálním požadavkem trhu analogových fotografických přístrojů bylo v roce 2000 zhruba 70 milionů těchto fotoaparátů," uvedla společnost GfK Praha v tiskové zprávě zaslané ČTK.
Analogových přístrojů si letos lidé na celém světě podle odhadu GfK koupí přibližně 30 milionů. "Jde hlavně o trhy, kde je cena přístrojů digitálních stále příliš vysoká, anebo kde nejsou digitální fotoaparáty dosud dobře zavedeny," uvedla GfK.
Podle GfK ve světě v poslední době roste zájem také o digitální videokamery. "Podíl těchto výrobků na spojeném trhu fotoaparátů a kamer dosahuje téměř 15 procent. Tento údaj představuje téměř výhradně digitální výrobky. Analogové videokamery se v současné době velmi špatně prodávají," poznamenali odborníci z GfK.
Obchodní ředitel společnosti Fotolab Libor Chyška odhadl, že zatímco předloni byl poměr prodaných digitálních fotoaparátů k analogovým přístrojům 55 procent ku 45 procentům, tak v loňském roce se již zvýšil až na 75 procent. Lidé podle odborníků začali dávat přednost digitálním fotoaparátům teprve nedávno po poklesu cen těchto přístrojů, zlepšení jejich technické úrovně a rozšíření sítě fotolaboratoří, které převádějí digitální obraz do papírové podoby.
Stále větší příklon fotoamatérů k digitálním přístrojům potvrdila i mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Jana Matoušková. "Největší zájem je nyní jednoznačně o digitální fotoaparáty, jejichž prodej se každý rok zvyšuje," řekla již dříve ČTK Matoušková.
GfK ale upozornila, že digitálním fotoaparátů v poslední době konkurují moderní mobilní telefony, které umožňují pořízení velmi kvalitních snímků. "Předpokládáme, že v současnosti jsou prodeje mobilních telefonů zhruba osmkrát vyšší než prodeje digitálních fotoaparátů," uvedla GfK. Podle odborníků mají však mobilní telefony stále omezení v podobě relativně nízkého rozlišení snímků.