Gašparovič vrátil novelu zákona o elektronických komunikacích, která měla uvolnit majetkovou kontrolu státu nad železnicemi. Předloha rušila odstavec v zákonu o přepravci Železničná spoločnosť, který omezoval balík pro prodej maximálně na 49 procent. "S vypuštěním tohoto ustanovení se nemohu ztotožnit," zdůvodnil prezident v písemném zdůvodnění, které má ČTK k dispozici.
Podle Gašparoviče se zásada o nadpoloviční kontrole státu má vztahovat i na dvě nástupnické společnosti, které vznikly rozdělením firmy Železničná spoločnosť na osobního přepravce a nákladní dopravu. Tu vláda loni nabídla k prodeji soukromým investorům.
Ministerstvo dopravy nedokázalo posoudit, zda může rozhodnutí prezidenta nějak ovlivnit privatizaci ZSSK Cargo. "Zatím se nedovedu vyjádřit. Ještě jsme to (prezidentovo rozhodnutí) neobdrželi," řekl ČTK mluvčí ministerstva Tomáš Šarluška.
K prolomení prezidentova veta je potřeba nadpoloviční většina všech 150 poslanců, tedy aspoň 76 zákonodárců. Pro zmíněnou novelu hlasovalo 13. prosince ve třetím čtení 77 ze 127 přítomných poslanců.
O koupi ZSSK Cargo usiluje podle dostupných informací šest firem; původně se do soutěže přihlásilo 14 zájemců. Konečné nabídky mají uchazeči podat do 20. ledna. Vláda z prodeje firmy očekává 15 až 20 miliard slovenských korun.
Prezidentovi se také nelíbilo, že poslanci změnili pravidla majetkové struktury železnic prostřednictvím novely zákona o elektronických komunikacích, který s provozem drah bezprostředně nesouvisí. Podle Gašparoviče takový postup neodpovídá principu právní jistoty. Také opozice už dříve kritizovala, že vládní poslanci tímto způsobem mění důležité zákony.