Vzhledem k trendu narůstající míry zadlužení českých domácností se tak potvrzuje neustále se zvyšující zájem o úvěrové informace z BRKI. Z celkového počtu 3,24 mil. dotazů vznesených do registru od jeho vzniku v roce 2002 do konce roku 2005 jich byla více než polovina uskutečněna v uplynulém roce.
„Loňská čísla dokazují, že české úvěrové registry se již dostaly na standardní evropskou úroveň a náš právě realizovaný projekt výměny informací mezi bankovním a nebankovním registrem tento proces ještě urychlí,“ řekl dnes Petr Kučera, výkonný ředitel společnosti CCB - Czech Credit Bureau, a.s., která je organizátorem obou registrů.
Nebankovní registr zahájil svou činnost teprve v červnu loňského roku, ale i zde je patrný vzestupný trend. Za pouhých několik měsíců ostrého provozu bylo členskými společnostmi do NRKI zasláno více než 65 tisíc dotazů a celkový počet úvěrových či leasingových smluv vedených v registru činil ke konci roku 430 tisíc.
Pro stanovení kvality a vypovídací schopnosti každého úvěrového registru je nejdůležitějším ukazatelem hit-rate, tj. procentní úspěšnost nalezení klienta v registru. U BRKI tento ukazatel v roce 2005 stoupl o více než 5% na 80%, což je hodnota srovnatelná s registry fungujícími podstatně déle ve vyspělých zemích Evropské unie. V registru NRKI, který vytváří databázi postupným sběrem souhlasů klientů od ledna roku 2005, činil na konci roku hit-rate více než 12%. Databáze NRKI nyní narůstá měsíčně o téměř 70 tisíc kontraktů.
Zajímavým údajem je průměrný počet kontraktů na jednu osobu. „Zatímco na konci roku 2004 připadalo na jednoho občana v BRKI průměrně 1,7 úvěrové smlouvy, na konci roku 2005 to již bylo 2,01 smlouvy, což představuje 18% meziroční nárůst,“ uvedl dále Kučera. To je podle něj důkazem, že úvěrový registr výrazně zvyšuje možnosti členských společností účinně posoudit schopnost klientů splácet půjčky a umožňuje vyšší akceptaci žádostí s kontrolovaným růstem objemu půjček podle zásad zodpovědného úvěrování.
Za dosavadních 3,5 roku provozu BRKI nebyl zaznamenán jediný pokus o zneužití dat z registru nebo ilegální průnik do databáze. Klientské centrum společnosti CBCB, která registr provozuje, v loňském roce obdrželo 12 474 žádosti občanů o výpis osobních údajů vedených o nich v registru. I tento ukazatel se meziročně rapidně zvýšil, a to o 169%.
BRKI i NRKI jsou standardními úvěrovými registry evropských parametrů, které obsahují nejen negativní, ale také pozitivní informace o platební morálce a bonitě klientů bank a stavebních spořitelen (BRKI) a leasingových či splátkových společností (NRKI). BRKI provozuje CBCB - Czech Banking Credit Bureau, a.s., jejímiž akcionáři je pět zakladatelských bank (Česká spořitelna, a.s., Československá obchodní banka, a.s., GE Capital Bank, a.s., HVB Bank Czech Republic, a.s. a Komerční banka, a.s.). NRKI provozuje zájmové sdružení právnických osob Leasing & Loan Credit Bureau, z.s.p.o. (LLCB), jehož zakladateli je osm společností působících na území České republiky v oblasti leasingu a splátkového prodeje. Jsou to: ČSOB Leasing, a.s., GE Money Auto, a.s., GE Money Multiservis, a.s., CAC LEASING, a.s., CCB Finance, a.s., ŠkoFIN s.r.o., Leasing České spořitelny, a.s., a s Autoleasing, a.s.
Členskými společnostmi BRKI a NRKI je již nyní pokryto celkem 95% bankovního, přes 90% leasingového a odhadem 50% splátkového trhu. Nebankovní registr jedná o vstupu dalších leasingových a splátkových společností a také poskytovatelů telekomunikačních služeb a energetických společností.