"Vždyť i Evropská komise posouvá liberalizaci v osobní železniční dopravě, k níž mělo původně dojít v roce 2008, až na rok 2010. Dá nám to možnost lépe se na to připravit, aby jiní dopravci nekonkurovali obsluze, která je dotována z veřejných zdrojů, a nevybírali jen komerčně úspěšné rozinky," řekl novinářům Šimonovský.
Ministerstvo dopravy chystá strategii podpory územní veřejné dopravy, v níž by České dráhy soutěžily s autobusovými dopravci. Její součástí bude nový systém výběrových řízení na provozování železničních a autobusových spojů, dotovaných státem a kraji.
Šimonovský Právu řekl, že řešením snižování nákladů státu na železniční dopravu je transformace Českých drah. Ty už se přeměnily na akciovou společnost v plném vlastnictví státu a nyní postupně vyčleňují některé své činnosti do dceřiných společností. Do některých z nich mají vstoupit strategičtí a finanční partneři.
U většiny dceřiných společností zřejmě půjde o prodej minoritních podílů. U ČD Cargo, která je nejlukrativnější, by však stát mohl prodat strategickému partnerovi i vyšší podíl, řekl Šimonovský. Podnik by si tak podle něho v budoucnu udržel konkurenceschopnost na liberalizovaném evropském trhu železniční nákladní dopravy.
O výhodnosti transformace Českých drah svědčí podle Práva snižující se účetní ztráta společnosti. Za loňský rok má činit 500 až 600 milionů korun a letos by už České dráhy měly být ziskové.