Šimonovský nechce uspěchat prodej ztrátových tratí

10.01.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

PRAHA 10. ledna (ČTK) - Náklady státu na osobní železniční dopravu by mohl snížit prodej ztrátových regionálních tratí soukromým investorům. Podle ministra dopravy Milana Šimonovského by se s tím ale nemělo příliš spěchat. Napsal to deník Právo.

"Vždyť i Evropská komise posouvá liberalizaci v osobní železniční dopravě, k níž mělo původně dojít v roce 2008, až na rok 2010. Dá nám to možnost lépe se na to připravit, aby jiní dopravci nekonkurovali obsluze, která je dotována z veřejných zdrojů, a nevybírali jen komerčně úspěšné rozinky," řekl novinářům Šimonovský.

Ministerstvo dopravy chystá strategii podpory územní veřejné dopravy, v níž by České dráhy soutěžily s autobusovými dopravci. Její součástí bude nový systém výběrových řízení na provozování železničních a autobusových spojů, dotovaných státem a kraji.

Šimonovský Právu řekl, že řešením snižování nákladů státu na železniční dopravu je transformace Českých drah. Ty už se přeměnily na akciovou společnost v plném vlastnictví státu a nyní postupně vyčleňují některé své činnosti do dceřiných společností. Do některých z nich mají vstoupit strategičtí a finanční partneři.

U většiny dceřiných společností zřejmě půjde o prodej minoritních podílů. U ČD Cargo, která je nejlukrativnější, by však stát mohl prodat strategickému partnerovi i vyšší podíl, řekl Šimonovský. Podnik by si tak podle něho v budoucnu udržel konkurenceschopnost na liberalizovaném evropském trhu železniční nákladní dopravy.

O výhodnosti transformace Českých drah svědčí podle Práva snižující se účetní ztráta společnosti. Za loňský rok má činit 500 až 600 milionů korun a letos by už České dráhy měly být ziskové.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK