Několikaletá spolupráce Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR s Českou obchodní inspekcí (ČOI) a orgány ochrany veřejného zdraví směřuje k tomu, aby se obchodníci průběžně seznamovali s vyskytujícími se bezpečnostními a zdravotními závadami výrobků a měli jistotu, že prodávají nezávadné a bezpečné zboží. Hlavním cílem této spolupráce je snaha o preventivní omezování prodeje závadných výrobků a eliminace případů, kdy je nutné vadné zboží z prodeje stáhnout. Také jsou obchodníkům poskytovány důležité informace, které jsou potřebné při sjednávání nových dodavatelských smluv v souvislosti se správnými bezpečnostními a zdravotními náležitostmi u výrobků, aby se tak nejen obchodníci mohli preventivně vyhnout následným komplikacím.
V průběhu posledních dvou let, právě prostřednictvím pravidelných setkání se zástupci ČOI a orgány ochrany veřejného zdraví u „kulatého stolu“, byly obchodníkům poskytnuty důležité informace všeobecně odborného charakteru, zprávy o konkrétních poznatcích z kontrol na vnitřním trhu a o opatřeních, které je nutné podniknout k zamezení zjištěných nedostatků. Obchodníci velmi uvítali aktualizaci nutných podmínek zbožíznaleckého charakteru k nákupu a prodeji bezpečného a nezávadného vybraného spotřebního zboží. Ing. Zdeněk Juračka, viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR dodal: „S návrhem na tato setkávání přišli obchodníci sami s tím, že od nich očekávají efektivnější způsob vzájemné komunikace. Setkali se s vstřícným přístupem ze strany dozorových orgánů, kteří tak stejně jako obchodníci pomáhají na základě svých zkušeností, znalostí a poznatků preventivně chránit spotřebitele před prodejem nebezpečného či nekvalitního zboží. “
V této praxi budou členové Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a dozorové orgány pokračovat i v letošním roce, kdy uspořádají další „kulaté stoly“ k vytipovaným komoditám, kde se obchodníci chtějí seznámit s výsledky kontrol a s tím, jaké technické a bezpečnostní parametry je třeba u výrobců požadovat.
Velmi vítanou novinkou v dosavadní praxi jsou výstupy ze společných jednání - tzv. komoditní karty, zpracované ČOI, které obsahují zákonné požadavky. Společným záměrem je, aby v těchto komoditních kartách byly uvedeny jednotné parametry, kterými se může řídit designer, konstruktér, výrobce, distributor, prodejce, bude je znát i zákazník a budou je brát v potaz také dozorové orgány. Pokud by se osvědčilo jejich využití, je možné nabídnout takovouto zkušenost („best practice“) i dalším zemím EU.
Také dnešní tisková konference je důkazem toho, že obchodníci nejen proklamují starost o spokojeného zákazníka, ale také, vedle dodržování zásadních podmínek, uskutečňují i nadstandardní akce. Dozorové orgány se, v rámci daných povinností, nesoustřeďují pouze na kontrolní a následně případná restriktivní opatření, ale navíc vycházejí vstříc s preventivní osvětou včetně nových a netradičních prvků spolupráce.