Stejně jako v pondělí a ve středu Pendolino zastavila technická závada na software. ČD musely soupravy přepravit do Prahy, kde budou opraveny. České dráhy vyzvaly výrobce, aby okamžitě zajistil nápravu, řekl Ondrůj. Podle něj šlo ve všech případech o drobnější závady vyplývající ze zavádění vlaků do plného provozu. Obdobné potíže jsou prý podle něj běžné i v zahraničí. "Zodpovědnost za provozní spolehlivost vlaků Pendolino leží plně na straně výrobce (firmy Alstom)," uvedl.
Cestující, kteří jeli rychlovlaky, museli v Řečanech nad Labem a v Hranicích přesednout do jiných spojů. Mají nárok na kompenzaci, mohou žádat o navrácení poplatku 200 korun za rezervaci či 20 procent tarifu. Místo souprav Pendolino, které měly ráno problémy, ČD nasadí náhradní vlaky složené z vozů vyšší kategorie.
"ČD opravdu v tuto chvíli hledají s výrobcem globální řešení. Raději budeme cestujícím poskytovat produkt ve vozech IC a EC, než abychom soupravu Pendolino nasadili například odpoledne do provozu, a objevil se podobný problém," řekl Ondrůj.
V pondělí a ve středu zastavila rychlovlaky rovněž chyba v software. V prvním případě Pendolino ukončilo předčasně jízdu v Července na Olomoucku, ve druhém v Zábřehu na Šumpersku. Oba spoje mířily z Prahy do Ostravy.
Problémy se Pendolinu nevyhnuly ani o víkendu. V sobotu rychlovlak srazil a usmrtil v Týnci nad Labem na Kolínsku staršího muže. Vlak pokračoval dál a na celou událost se přišlo až na zastávce v Pardubicích, kam vlak přijel se zbytky těla mrtvého na své přední části.
Soupravy Pendolino začaly na tratích Českých drah jezdit v listopadu loňského roku. Vlak spojuje pravidelně šestkrát denně Prahu přes Pardubice a Olomouc s Ostravou, a dvakrát za den Prahu s Brnem a Břeclaví.
Dráhy koupily od italského výrobce Alstom celkem sedm souprav rychlovlaků zhruba za 4,4 miliardy korun.