Hyundai by měla oznámit své rozhodnutí o umístění investice do konce ledna. Pokud volba padne na ČR, vyroste nová továrna v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. S výstavbou závodu by měla automobilka podle náměstka moravskoslezského hejtmana Pavla Drobila začít v rozmezí letošního jara a podzimu. Závod se bude stavět zhruba dva roky tak, aby vlastní výroba automobilů začala v lednu 2009.
"Jednání o investičních pobídkách pokračují, nejsou dojednány technické záležitosti, různé garance. Pro nás to znamená jednoznačně prokázat majetkoprávní připravenost průmyslových zón a vejít se do časového harmonogramu, který je velmi napjatý. Původní vyjádření Hyundai o umístění investice totiž mělo být do konce listopadu, podle posledního vyjádření padne do konce ledna," uvedl Drobil.
Poznamenal, že pokud investice Hyundai dopadne pro Českou republiku dobře, bude to také zásluhou obratného a diplomatického jednání, které v Koreji odvedli zástupci CzechInvestu a ministerstva průmyslu a obchodu.
Účastníci vládní delegace prozradili, že museli čelit palbě dotazů. Devadesát procent otázek a odpovědí se týkalo Nošovic, mimo jiné aktivit Ekologického právního servisu, jehož zástupci napsali vedení Hyundai dopis, aby si svou investici rozmysleli.
"Atmosféra jednání připomínala státní zkoušku na univerzitě. Zástupci firmy Hyundai měli perfektní informace z monitoringu českého tisku a určitě i z jiných zdrojů. Polovinu jejich týmu tvořili právníci, a ti šli opravdu k věci," přiznal ostravský primátor Aleš Zedník.
Češi Korejcům nabízeli i zóny v Mošnově na Novojičínsku a Holešově na Kroměřížsku. V obou zónách by díky investici Hyundai mohly vyrůst subdodavatelské závody. Podle náměstka ostravského primátora Petra Kajnara by se v obou zónách o celkové rozloze 500 hektarů mohlo umístit 200 subdodavatelských závodů, což znamená asi 10.000 pracovních míst.
Hyundai chce do stavby továrny investovat zhruba miliardu eur (asi 29 mld. Kč), podle mluvčí Moravskoslezského kraje dokonce 45 miliard korun. Továrna by měla ročně vyrábět zhruba 300.000 vozidel a přímo zaměstnat kolem 3000 lidí. Podle zákona o investičních pobídkách může Hyundai dostat od českého státu maximální podporu 15 procent z výše investice.