Hlavní příčina růstu má podle Wittiga jméno Škoda Octavia. "Octavia druhé generace je modernější, má lepší design, a nevěděli jsme, zda zákazníci za ni budou ochotni zaplatit víc. Byli. A současně bylo dobrým rozhodnutím nabídnout Octavii Tour, tedy původní model. I její prodej překonal naše očekávání. To byly ty dva hlavní faktory, které nás příjemně překvapily," řekl HN šéf Škody Auto.
Zatímco do loňska byla nejprodávanější škodovkou s výrazným náskokem fabia, loni ji octavia téměř dohnala. Prodalo se celkem 233 tisíc octavií a jen o dva tisíce více fabií. Předloni byl rozdíl téměř 70.000. Letos hodlá automobilka vyrobit více než půl milionu aut.
Tři dosavadní modely, tedy Fabia, Octavia a Superb, od března rozšíří nový vůz Roomster. Ve světové premiéře se představí na ženevském autosalonu. Letos chce Škoda Auto v závodě Kvasiny vyrobit patnáct tisíc vozů Roomster. Jejich ceny mají začínat na 350.000 korun a do prodeje se dostanou v červnu, a to nejprve v Česku.
Během letoška bude Škoda spolu s mateřským Volkswagenem pokračovat v přípravě hromadné výroby octavií v Číně a v Rusku. V roce 2007 by ze všech továren Škody mělo vyjet více než 600 tisíc aut. O rok později více než 700 tisíc.
Česko je tak na cestě mezi automobilové velmoci. Pokud jihokorejský Hyundai postaví závod na Moravě, bude se tu v roce 2010 vyrábět 1,2 milionu osobních aut ročně, píšou HN.
Investice Hyundai však může být podle Wittiga určitým rizikem. Škoda Auto, TPCA a jejich dodavatelé dnes představují dvacet procent veškerého tuzemského průmyslu a už to je podle Wittiga víc než v jiných evropských státech. "Automobilový sektor je cyklický, pravidelně přicházejí vrcholy a útlumy. Každých osm až deset let jde autoprůmysl dolů a pak během tří až pěti let zase nahoru. Pokud ekonomika jednou pětinou závisí na takových cyklech, může ji to brzdit," konstatoval Wittig.
Hyundai prý ale může způsobit problémy i Škodovce a TPCA. "Česko má limitované zdroje pracovníků i dodavatelů autodílů. Pokud přijde další automobilka, požadující díly na 300 tisíc vozů ročně, budou dodavatelé potřebovat další lidi, a ti nejsou. Navíc mohou snížit kvalitu, protože budou nuceni vyrábět rychleji, aby vyhověli všem. A mohou tlačit na růst mezd," citují HN Wittiga.