Nejrušnější evropský přístav Rotterdam na čtyři hodiny ochromila stávka asi 600 dělníků. Ta narušila kontejnerovou nakládku a sypké náklady, nikoliv ropné terminály, řekli činitelé odborů a přístavní vedení.
Druhý největší přístav Antverpy v Belgii paralyzovala od 6. hodiny SEČ 24hodinová stávka a na 48 hodin má být zastavena práce ve francouzském La Pallice/La Rochelle. Nakládání a vykládání se zastavilo v Barceloně a Tarragoně a do 24hodinové stávky vstoupili dokaři v řeckých přístavech Pireus a Soluň. Stávkovali rovněž zaměstnanci přístavů v Portugalsku, Dánsku a Švédsku.
Do budovy Evropského parlamentu ve Štrasburku se odpoledne demonstranti z řad dokařů trefovali kameny a kusy dřeva a podařilo se jim rozbít několik oken. Policie použila vodní děla a slzný plyn, část z tisíců demonstrujících však pronikla až těsně před budovu, uvedla agentura AP.
Zaměstnanci doků stávkují proti chystané změně legislativy, která počítá s liberalizací služeb v přístavech. EU chce přepravcům umožnit, aby si vybírali nezávislé dodavatele pro nakládku a vykládku lodí. Navrhuje také, aby přístavy musely pořádat na dodávky přístavních služeb výběrová řízení a aby tyto koncese nebyly na neomezenou dobu. Vítězové tendrů by nebyli povinni přejímat dosavadní zaměstnance přístavů.
V úterý se bude návrhem, o který se zasazuje odvětví námořní přepravy, zabývat Evropský parlament. Podle zdrojů z parlamentu však návrh zřejmě zamítne koalice socialistů, komunistů a liberálů. Podobný návrh parlament odmítl již v roce 2003.
Odpůrci návrhu označují direktivu, která má zefektivnit a zlevnit fungování přístavů, za "projev absurdní volnotržní ideologie". "Přístav není samoobsluha, kde si každá loď stanoví vlastní pravidla," řekl agentuře Reuters starosta francouzského přístavu Dunkerque a socialistický poslanec EP Michel Delebarre.
Žádné významné narušení nezaznamenal například přístav Rouen, hlavní uzel pro export francouzského obilí. Většina přístavních dělníků je zde zaměstnána na soukromé kontrakty.