Stávky dokařů zastavily velké evropské přístavy

16.01.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

ROTTERDAM/ŠTRASBURK 16. ledna (ČTK) - Největší západoevropské přístavy zasáhla stávka tisíců přístavních dělníků, protestujících proti připravované liberalizaci přístavních služeb. Proti plánu Evropské unie, která chce zrušit monopoly přístavních firem, dokaři násilně demonstrovali i před budovou Evropského parlamentu ve Štrasburku.

Nejrušnější evropský přístav Rotterdam na čtyři hodiny ochromila stávka asi 600 dělníků. Ta narušila kontejnerovou nakládku a sypké náklady, nikoliv ropné terminály, řekli činitelé odborů a přístavní vedení.

Druhý největší přístav Antverpy v Belgii paralyzovala od 6. hodiny SEČ 24hodinová stávka a na 48 hodin má být zastavena práce ve francouzském La Pallice/La Rochelle. Nakládání a vykládání se zastavilo v Barceloně a Tarragoně a do 24hodinové stávky vstoupili dokaři v řeckých přístavech Pireus a Soluň. Stávkovali rovněž zaměstnanci přístavů v Portugalsku, Dánsku a Švédsku.

Do budovy Evropského parlamentu ve Štrasburku se odpoledne demonstranti z řad dokařů trefovali kameny a kusy dřeva a podařilo se jim rozbít několik oken. Policie použila vodní děla a slzný plyn, část z tisíců demonstrujících však pronikla až těsně před budovu, uvedla agentura AP.

Zaměstnanci doků stávkují proti chystané změně legislativy, která počítá s liberalizací služeb v přístavech. EU chce přepravcům umožnit, aby si vybírali nezávislé dodavatele pro nakládku a vykládku lodí. Navrhuje také, aby přístavy musely pořádat na dodávky přístavních služeb výběrová řízení a aby tyto koncese nebyly na neomezenou dobu. Vítězové tendrů by nebyli povinni přejímat dosavadní zaměstnance přístavů.

V úterý se bude návrhem, o který se zasazuje odvětví námořní přepravy, zabývat Evropský parlament. Podle zdrojů z parlamentu však návrh zřejmě zamítne koalice socialistů, komunistů a liberálů. Podobný návrh parlament odmítl již v roce 2003.

Odpůrci návrhu označují direktivu, která má zefektivnit a zlevnit fungování přístavů, za "projev absurdní volnotržní ideologie". "Přístav není samoobsluha, kde si každá loď stanoví vlastní pravidla," řekl agentuře Reuters starosta francouzského přístavu Dunkerque a socialistický poslanec EP Michel Delebarre.

Žádné významné narušení nezaznamenal například přístav Rouen, hlavní uzel pro export francouzského obilí. Většina přístavních dělníků je zde zaměstnána na soukromé kontrakty.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK