Většina poslanců proti dalšímu uvolnění trhu přístavních služeb v EU

18.01.2006 | , Evropský parlament
Tiskové zprávy


perex-img Zdroj: Finance.cz

Návrh směrnice o dalším uvolnění trhu přístavních služeb v Evropské unii zřejmě nemá nezbytnou podporu většiny europoslanců. Většina řečníků v rozpravě na plenárním zasedání EP ve Štrasburku naznačila, že sporné plány Evropské komise nepodpoří už v prvním čtení.

Navrhovaná legislativa podle nich ohrožuje bezpečnost i zaměstnanost. Parlament v listopadu 2003 zamítl už původní návrh směrnice, nicméně až ve třetím čtení. Soudě podle rozpravy hodlá jen mírně pozměněný návrh směrnice zamítnout pět poslaneckých klubů a frakcí EP: Evropští socialisté (PES), Zelení (Greens/EFA), Konfederace Evropské sjednocené levice a Severské zelené levice (GUE/NGL), Unie pro Evropu národů (UEN) a Nezávislí/demokracie (IND/DEM). Lidovci-evropští demokraté (EPP-ED) a liberálové (ALDE) jsou rozpolcení. Belgičtí, nizozemští a italští křesťanští demokraté i britští konzervativci chtějí návrh zamítnout, španělští lidovci schválit.
 
Eurokomisař pro dopravu Jacques BARROT v rozpravě zdůraznil, že sporný návrh pochází ještě od jeho předchůdkyně Loyoly DE PALACIOVÉ. Fungující přístavy nicméně označil na nezbytně důležité pro rozvoj "mořských dálnic" s tím, že přístavy prochází 90 % dovozů a vývozů Unie.
 
Zpravodaj Georg JARZEMBOWSKI (EPP-ED, DE) zdůraznil, že nechápe, proč poslanecké kluby vyzvaly k zamítnutí návrhu: "Tím zabrání zavedení pravidel pro transparentnost", dodal a varoval zároveň před "právním vákuem". Jelikož přechodná období zajišťují veřejné pronájmy až na 46 let, není podle něho ohroženo jediné pracovní místo. V zájmu dokařů navíc i on požaduje, aby z působnosti navrhované směrnice bylo vyňato tzv. odbavování vlastními silami (vykládání nákladu posádkou lodi), neboť podle něho nemusí být regulováno na unijní úrovni. Jelikož směrnice nemá zasahovat do sociálních a sazebních předpisů členských států, nehrozí podle zpravodaje sociální dumping ani zhoršení pracovních podmínek. Ostatní poslance vyzval, aby hlasovali věcně o jednotlivých aspektech a nezamítali celý návrh.
 
Belgická poslankyně Marianne THYSSENOVÁ však jménem klubu EPP-ED prohlásila, že její kolegové směřují k zamítnutí.
 
Německý poslanec Willi PIECK jménem PES sice odsoudil násilnosti některých dokařů, kteří v předvečer rozpravy proti směrnici demonstrovali před budovou EP ve Štrasburku, zároveň ale oznámil, že i jeho kolegové budou hlasovat proti. Podobně jako řada řečníků ostře kritizoval Komisi, která po zamítnutí původního návrhu znovu předložila Parlamentu jeho takřka nezměněné znění.
 
Dánská poslankyně Anne Elisabet JENSENOVÁ jménem ALDE sice poukázala na nutnost zajištění volného pohybu služeb i v přístavech, nynější návrh Komise však podle ní nezohledňuje potřeby přístavů. Její kolegové jsou podle jejích slov rozpolceni, řada z nich však bude hlasovat proti.
 
Politování nad násilnostmi "malé menšiny" dokařů vyjádřil i nizozemský poslanec za Zelené Joost LAGENDIJK. Komisi vyzval, aby stávající návrh směrnice stáhla a zajistila lepší kontrolu státní pomoci přístavům.
 
Proti návrhu se jménem GUE/NGL vyslovil i nizozemský poslanec Erik MEIJER. Schválení by podle něho vedlo k propouštění, odbavování vlastními silami k nahrazení kvalifikovaných pracovníků levnějšími ze zámoří.
 
Jménem frakce IND/DEM se proti směrnici vyslovil francouzský poslanec Patrick LOUIS, za frakci UEN její návrh odmítl lotyšský poslanec Roberts ZĪLE. Za nezařazené poslance (NA) směrnici odmítl Ashley MOTE.
 
Patová situace po hlasování ve výboru
 
Výbor EP pro dopravu a cestovní ruch sice 22. listopadu 2005 těsně schválil 13 kompromisních pozměňovacích návrhů a řadu dalších připomínek zpravodaje, nové znění celého návrhu však nakonec o jediný hlas (23:24:2) neprošlo. Jen těsnou většinou hlasů ale výbor neschválil i úplné zamítnutí návrhu směrnice. Poslanci zato odhlasovali legislativní usnesení, které ponechává návrh Evropské komise beze změn (26:24:0).
 
Týž výbor podporuje hospodářskou soutěž mezi přístavy a uznává potřebu regulačního rámce, což platí i pro konkurenci uvnitř jednotlivých přístavů. Oproti návrhu Komise však nesouhlasí s neotvíráním volné soutěže lodivodství a dalším technicko-plavebním službám; z působnosti směrnice chce vyjmout odbavování vlastními silami.
 
Širší souvislosti
 
Podle zastánců liberalizace přístavních služeb se růst a vytváření pracovních příležitostí v tomto sektoru neobejdou bez větší konkurence. Podle odpůrců může uvolnění trhu naopak znamenat masové propouštění a zhoršení pracovních podmínek.
 
O dalším uvolnění přístavních služeb se jedná v širším kontextu liberalizace služeb, zachování "evropského sociálního modelu" i pokroku v naplňování tzv. Lisabonské strategie. Nejen demonstrace dokařů, ale i intenzivní debaty se zainteresovanými poslanci navíc dokládají vliv zájmových organizací na utváření unijní legislativy.
 
Co se stane po případném zamítnutí
 
Pokud návrh Komise nezíská většinu odevzdaných hlasů, požádá podle čl. 52 Jednacího řádu předseda EP před hlasováním o návrhu legislativního usnesení Komisi, aby svůj návrh vzala zpět. Jestliže tak Komise učiní, považuje předseda postup konzultace ve věci daného návrhu za bezpředmětný a informuje o tom Radu.
 
Pokud Komise návrh zpět nevezme, vrátí ho Parlament příslušnému výboru bez hlasování o návrhu legislativního usnesení. V tomto případě příslušný výbor do dvou měsíců podá zprávu Parlamentu.

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy