Supermarkety zejména kvůli diskontům ztrácejí pozici na trhu

18.01.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

PRAHA 18. ledna (ČTK) - Supermarketové řetězce v posledních letech ztrácejí pozici na tuzemském maloobchodním trhu, ze kterého je vytlačují dravé diskontní prodejny a hypermarkety. Podle odborníků by se proto nyní měly supermarkety zaměřit na zlepšení nabídky zboží a služeb, aby obstály v ještě ostřejším cenovém souboji o zákazníka, který spolu svedou právě diskontní prodejny a hypermarkety.

Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research novinářům řekl, že zatímco v roce 2000 podle průzkumů preferovalo supermarkety 29 procent lidí, tak loni jejich preference klesly na 15 procent. Naopak vzrostla obliba diskontních prodejen, a to ze 17 procent v roce 2000 na loňských 23 procent. Preference hypermarketů se v posledních třech letech pohybují kolem 36 procent.

V letošním roce lze podle Skály očekávat další nárůst počtu prodejen diskontních řetězců i jejich preferencí. Diskontní prodejny se totiž orientují na nízké ceny, které jsou stále velkým lákadlem pro většinu českých spotřebitelů. "Hypermarkety zase budou expandovat do stále menších měst. Hlavně ve středně velkých městech bude mezi diskonty a hypermarkety tvrdá konkurence o zákazníka," uvedl Skála.

Konkurenční boj obchodníků se proto i nadále ponese hlavně ve znamení nízké ceny. "Zostřující se konkurence povede k přehodnocení strategií některých řetězců, případně k dalším odchodům z českého trhu. Naopak některé řetězce mohou do ČR ještě přijít," upozornil Skála.

Supermarkety by podle odborníků mohly cenové válce hypermarketů a diskontních prodejen čelit pomocí změny své obchodní strategie, která by místo nízké ceny měla preferovat pohodlný nákup. Podle průzkumů totiž lidem vadí hlavně přeplněné obchody, pomalé nákupy, fronty u pokladen či špatná dostupnost prodejen. Úroveň cen je až na spodních místech tohoto žebříčku.

"Značná část českých spotřebitelů již neklade na cenu tak velký důraz. Obchodník, který nabídne alternativu v podobě pohodlného nákupu, proto může mít úspěch," podotkla Barbora Krásná ze společnosti Incoma Consult.

V ČR i v letošním roce vyrostou desítky nových hypermarketů, supermarketů či diskontních prodejen. Obchodní řetězce svoji pozornost letos více zaměří na menší města, kde konkurenční boj obchodníků ještě není tak tvrdý. Na konci roku 2004 obchodní řetězce v ČR provozovaly 555 supermarketů, 426 diskontních prodejen a 160 hypermarketů, jejichž počet se loni také zvýšil o několik desítek, přesné údaje však zatím ČTK nemá k dispozici.

Tuzemský maloobchodní trh čeká podle odborníků po velkých investicích do budování nové obchodní sítě období akvizic konkurenčních obchodních řetězců. Maloobchodní trh je totiž již z pohledu hustoty prodejní sítě téměř nasycený a další růst tržního podílu obchodníkům zaručí právě slučování. Loni již ohlásily odchod z ČR společnosti Julius Meinl a Carrefour, které své obchody prodaly firmám Ahold Czech Republic, respektive Tesco Stores ČR.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK