Bazala uvedl, že bude třeba vyvodit právní zodpovědnost osob, které nevýhodné smlouvy o nákupu rychlovaků uzavřely. Podle něj se to bude týkat i bývalého generálního ředitele ČD Dalibora Zeleného.
V současné chvíli je v provozu jedna souprava z celkových sedmi. Alstom prý již zná příčinu poruch, které tyto vlaky vyřadily z provozu. Pět souprav pendolin by tak mělo začít jezdit v prvním únorovém týdnu. Šesté Pendolino pokračuje v testování tratí a sedmé čeká na přidělení technického průkazu.
Dráhy již koncem loňského roku naúčtovaly Alstomu penále za zpoždění nasazení vlaků do provozu. To způsobil fakt, že motory soupravy ovlivňovaly zabezpečovací zařízení na trati. Pokuta činila asi 100 milionů korun. Dráhy zatím zaplatily asi 70 procent ceny sedmi pendolin, která měla celkem stát 4,3 miliardy korun. I na tuto částku ale prý mají bankovní záruky ze strany Alstomu pro případ vracení vlaků.
V tuto chvíli nelze vyloučit, že projekt dopadne krachem, řekl Bazala. Pokud výrobce závady neodstraní, České dráhy by od smlouvy odstoupily a pendolina vrátily.