Výběrová řízení stavějí nabízenou cenu až na druhé místo. Podle ČD vyhraje ten, kdo nabídne nejmodernější vagony, jaké mohou nabídnout hlavně soukromé firmy. "Od počátku tak budeme mít v hodnocení ztrátu devíti bodů, bez praktické šance ji dohnat levnější nabídkou," cituje deník z dokumentu ČD.
Stát dosud vypsal výběrová řízení pro tratě Pardubice - Liberec a Plzeň - Most. O vítězi se rozhodne do konce ledna. O tratě se ucházejí kromě ČD také firmy Viamont a Connex Česká Železniční.
České dráhy nabídly modernizované vlaky z poloviny 90. let. Trať z Plzně do Mostu jsou ochotny provozovat za 8,3 milionu korun ročně, zatímco konkurenční Viamont požaduje 53,7 milionu korun. Do soutěže o trať z Liberce přišly ČD s cenou 36,8 milionu korun, zatímco firmy Viamont a Connex uvedly dvojnásobné ceny.
Ministerstvo podle deníku odmítlo vysvětlit, proč soutěž takto nastavilo. "Jelikož výběrová řízení ještě nebyla uzavřena a dle slov pana ministra (Milana Šimonovského) se tak stane do konce měsíce, nemůžu vám zatím poskytnout požadované informace," uvedla mluvčí ministerstva Marcela Žižková.