"V roce 2010 by za jinak neměnných podmínek zajišťovaly automobilky čtvrtinu celého výkonu průmyslu naší republiky," uvedl analytik Cyrrus Jan Procházka. Automobilový průmysl se podle něj může dostat do problémů nejen s rostoucí cenou ropy, ale i například s vyšším dovozem aut z Číny a dalších zemí s mnohem nižšími náklady nejen na pracovní sílu. "Nyní je jasné, že další významná investice do ČR by měla být rozhodně z jiného oboru, nejlépe tam, kde bude možné uplatnit pracovníky s vyšší přidanou hodnotou," dodal.
Automobilový průmysl loni zaměstnával 105.000 lidí, což je o 20.000 více, než před deseti lety.
Česká republika se loni poprvé v historii přehoupla v produkci nových aut přes půlmilionovou hranici, kterou díky Škodě Auto a novému závodu TPCA v Kolíně překonala o 100.000 vozů. Letošní výrobní kapacita by měla stoupnout na 800.000 vozů. Pokud se státu podaří přilákat korejského výrobce Hyundai, mělo by to být kolem roku 2010 o dalších 300.000 aut více.
Nárůst produkce se však nijak výrazně neodráží na českém automobilovém parku. V roce 1996 se v ČR prodalo přes 150.000 nových osobních aut. Loni to bylo o 20.000 vozů méně. V ČR jsou nyní registrovány téměř čtyři miliony osobních aut, jejichž průměrné stáří se blíží 14 letům.
Automobily jsou přitom nyní výrazně dostupnější, než před deseti lety. Jejich cena se příliš nezměnila, zatímco průměrná mzda vzrostla na dvojnásobek. Například jeden z nejlevnějších vozů, Škoda Felicia, stál v roce 1996 v základní výbavě kolem 220.000 korun, nyní se na přibližně stejné úrovni pohybuje jeho nástupce Fabia. Díky slevám a akčním nabídkám lze v současnosti koupit nejlevnější mini vůz za 160.000 korun.